نکات حین انتخاب و خرید یک CPU یا پردازنده

چه در حال ارتقای سیستم فعلی خود باشید یا تهیه یک رایانه شخصی جدید، انتخاب یک CPU مناسب با نیاز شما از اهمیت بسیاری برخوردار است. سرعت و تعداد هسته­ های بالاتر می­تواند تفاوت عمده­ ای را بین پردازنده­ ها ایجاد کند. کاربر سیستمی سریع‌تر و گیم‌پلی روان‌تر را تجربه خواهد کرد و انجام سریعتر وظایف فشرده و پرفشار، از جمله ویرایش ویدئو و رمزگذاری­ ها را به شکلی محسوس تجربه خواهد نمود. همچنین توجه داشته باشید که پردازنده ­ای که شما انتخاب می­کنید گزینه­ های مادربرد شما را می­تواند تعیین کند، زیرا هر پردازنده فقط با یک سوکت CPU خاص و مجموعه ­ای از چیپست­ ها کار می­کند.

سی­ پی­ یو یا پردازنده مرکزی ممکن است مهم ­ترین قطعه برای اجرای بازی ­ها نباشد اما یکی از اساسی­ ترین و مهم ­ترین قطعات رایانه است که می­تواند در کنار سایر قطعات سیستم شما، تجربه بازی روان و همزمان، استفاده بدون تاخیر از چند برنامه دیگر را برای شما فراهم آورد. از این رو در مقاله سعی شده به برخی نکات کلیدی که برای خرید پردازنده حائز اهمیت است، پرداخته شود.


 
                                                             
 

Intel یا AMD کدام برند را انتخاب کنیم؟

در حال حاضر دو شرکت بزرگ Intel و AMD تنها تولید­کنندگان پردازنده ­های رایانه های شخصی هستند. در یک دهه اخیر اینتل نسبت به AMD به دلیل تولید پردازنده­ های با کیفیت بالاتر البته گران قیمت تر در بازار پیشی گرفته بود. البته پردازنده ­های AMD به دلیل ارزان­تر بودن، در عین حال برخورداری از توان پردازشی بالا، برای بسیاری از کاربران، انتخابی بهینه محسوب میگردید.
البته این روزها AMD توانسته است از اینتل پیشی بگیرد. بعد از اینکه کمپانی AMD پردازنده­ های رایزن و ThreadRipper را به بازار عرضه کرد توانست فاصله رقابتی خود را با اینتل کمتر کند تا جایی که پردازنده­ هایRyzen 5 5600X  حتی از CPU های سطح بالاتر اینتل در 1080P توانستند پیشی بگیرند. AMD مدت‌هاست وظایفی مانند ویرایش ویدیو را سریع‌تر انجام می‌دهد.
با وجودی که کمپانی AMD توانسته فاصله رقابتی خود را با اینتل تا حد قابل توجهی کاهش دهد و در برخی زمینه­ ها حتی از اینتل پیشی نیز بگیرد، اما اینتل هنوز هم بین کاربران از محبوبیت بالایی برخوردار است و همچنان حرف زیادی برای زدن دارد. به عنوان مثال در عملکرد بازی­ها با کیفیت 1080P از AMD عملکرد بهتری داشته است و برای کسانی که به دنبال بیشترین فریم بر ثانیه در پردازنده ی انتخابی خود هستند، انتخاب بهتری است.
در نظر داشته باشید که هر دو کمپانی پردازنده ­های بسیار توانمندی به بازار عرضه می­کنند بنابراین هنگام انتخاب پردازنده بدون نگاه جانبدارانه نسبت به برند تصمیم بگیرید. همچنین شما می­توانید برای مشاوره و انتخاب بهترین و مناسب ترین پردازنده مورد نیاز خود با کارشناسان مجرب در فروشگاه تک رایان تماس حاصل فرمائید و یا برای مشاهده و مقایسه قیمت پردازنده ها، وارد صفحه قیمت پردازنده (CPU) شوید.
 

سرعت ساعت مهمتر از تعداد هسته است
در اکثر مواقع سرعت ساعت نسبت به تعداد هسته اهمیت بالاتری دارد. سرعت کلاک بالاتر به عملکرد بهتر در کارهای ساده و معمولی مانند بازی تبدیل می­شود، در حالی که هسته­ های بیشتر به شما کمک می­کند تا از بارهای کاری وقت­ گیر سریعتر عبور کنید.


 

 
دسته بندی پردازنده ها
هر دو کمپانی AMD و Intel پردازنده­ های هر دو طیف دستگاه های کوچک و قابل حمل و کامپیوترهای بزرگ و سرور­ها را تولید می­کنند. این پردازنده ­ها بسته به توانایی خود کاربردهای گوناگونی دارند. به عنوان مثال سری پردازنده AMD Athlon برای کاربردهای خانگی و آفیس معرفی شدند، این در حالی است که سری AMD Ryzen به عنوان پردازنده­ های حرفه­ ای و گیمینگ به بازار عرضه شده اند. پردازنده ­های سری Threadripper و Epyc مختص سرور و رک استیشن های تخصصی و قدرتمند هستند.
همینطور در کمپانی اینتل پردازنده­ های سری Pentium و Celeron برای سیستم­های ساده، سری Intel Core برای سیستم­های گیمینگ، خانگی و شرکتی به بازار عرضه شده­ اند، و پردازنده­ های سری Intel Xeon برای سیستم ­های حرفه ­ای تولید شده ­اند.

بهتر است برای سیستم­ های خانگی یا گیمینگ از پردازنده­ های سری AMD Ryzen و یا Intel Core استفاده کنید، هر دو سری پردازنده دارای شماره گذاری­ هایی هستند که تعیین کننده مدل­ های اقتصادی، میان رده و یا حرفه­ ای بودن پردازنده می­شود. این شماره گذاری­ ها در حال حاضر از 3 تا 9 وجود دارد که هر چه این عدد بزرگتر باشد نشان دهنده­ قدرت بالاتر پردازنده نسبت به مدل مشابه با عدد کوچکتر می­باشد. به عنوان مثال پردازنده­ های Ryzen 3 و Core i3  جزء پردازنده ­های اقتصادی هستند که نسبت به پردازنده­ های Ryzen 5 و Core i5 ضعیف­تر عمل می­کنند.
به هم ریختگی مارک ها و اعدادی که نام محصول CPU را تشکیل می­دهند، می­تواند گیج کننده باشد. برای مثال در پردازنده اینتل مدل Core i5-9400F یک پردازنده سری 5 نسل نهم است که سه رقم بعدی آن یک شناسه عددی و رتبه بندی پردازنده را از لحاظ کارآیی نسبت به به مدل­ های دیگر نشان می­دهد. هر چه این عدد بالاتر باشد نشان دهنده قدرت بالاتر آن پردازنده می­باشد. به عنوان مثال پردازنده اینتل Core i5-9600kF قوی تر از پردازنده اینتل مدل Core i5-9400F خواهد بود.
 

نیازهای خود را بشناسید
قبل از اینکه اقدام به خرید یا انتخاب پردازنده خود کنید، ابتدا بسنجید که شما چه کارآیی و انتظاری از پردازنده خود دارید، نوع پردازنده و حداکثر بودجه خود را بر اساس کارهایی که باید با رایانه خود انجام دهید.

کاربرد روزانه: اگر فقط به دنبال تراشه‌ای هستید که به شما امکان تماشای ویدئو، استفاده از مرورگرها، و کارهای معمول و ساده، مانند پردازش کلمه و کار سبک در صفحه‌ گسترده را بدهد، یک تراشه سطح پایه با دو یا چهار هسته ممکن است همان چیزی باشد که نیاز دارید. اما اگر متوجه شده ­اید که ممکن است شما نیاز داشته باشید تا همزمان از چند برنامه استفاده کنید، بهتر است یک یا دو مدل بالاتر را انتخاب کنید.
 
گیمینگ: اگر شما یک گیمر هستید و یکی از اهداف استفاده از سیستم شما اجرای بازی­ های سطح بالا است، پیشنهاد میشود که حداقل یک پردازنده میان رده Intel Core i5 یا AMD Ryzen 5 با سرعت کلاک بالا را انتخاب کنید. با توجه به اینکه کارت گرافیک برای بازی مهمتر از پردازنده است، می­توانید با نگرفتن تراشه قدرتمندتر Core i7 یا Ryzen 7 در هزینه خود صرفه جویی کنید.
 
کار رسانه خلاق یا اورکلاک: اگر هسته‌ها یا سرعت بیشتری را برای کارهایی مانند ویرایش ویدیو می‌خواهید، یا فقط می‌خواهید یک سیستم سریع و توانا با سربار اضافی برای کارهای محاسباتی آینده داشته باشید، پیشنهاد میشود که از یک  تراشه سری Ryzen 7 استفاده کنید.
 
کاربرد حرفه ای: اگر اغلب متوجه می‌شوید که چند دقیقه یا ساعت‌ها منتظر می‌مانید تا سیستم فعلی‌تان انیمیشن سه بعدی یا ویدیوی 4K شما را ارائه کند، یا با پایگاه‌های داده عظیم و ریاضیات پیچیده سروکار دارید، یک پردازنده Intel Core X یا AMD Threadripper را در نظر بگیرید. این پردازنده ها با استفاده از حجم عظیمی از هسته­ ها برای چند وظیفگی شدید (Multi task)، بازی­های حرفه­ ای و کارهای محاسباتی وقت گیر تولید شده­ اند.
 

 

انتخاب پردازنده مناسب با مادربرد

یکی از نکات کلیدی که هنگام پردازنده باید به آن دقت کنید، نوع سوکت و سازگاری آن با مادربرد است. توجه داشته باشید که سوکت­ ها معمولا هر یک یا دو سال بروزرسانی می­شوند و با نسل قبلی پردازنده­ ها سازگاری نخواهند داشت. بنابراین به ندرت پیش می­آید که ارتقا پردازنده بروی یک سوکت از رده خارج شده ارزش داشته باشد.










 
منبع خبر : دپارتمان فنی تک رایان
  • 15 مرداد 1401
  • Amirreza Tajik
  • 682
مطالب مرتبط :
پیشنهاد ویژه تک رایان؛ پردازنده های AMD RYZEN پیشنهاد ویژه تک رایان؛ خنک کننده پردازنده ترمالتک UX200 پیشنهاد ویژه تک رایان؛ خنک کننده پردازنده کولرمستر MasterLiquid ML240L RGB پیشنهاد ویژه تک رایان؛ فن خنک کننده پردازنده کولر مستر MA620M RGB Core i9-9900KF هیولا اینتل، سریعترین پردازنده بازی G.SKILL برای پردازنده‌های Coffee Lake اینتل سنگ تمام گذاشت آیا AMD پردازنده Ryzen 9 3950X را در 30 سپتامبر عرضه خواهد کرد؟ ایسوس مادربرد WS C422 PRO/SE را برای پردازنده‌های Xeon W معرفی کرد اینتل تایید کرد: تهیه مادربرد جدید برای استفاده از پردازنده های Coffee Lake ضروری است اینتل در حال تدارک مینی پی سی های قدرتمند مجهز به پردازنده های Coffee Lake است با مادربرد X399 Designare EX آشنا شوید؛ پرچمدار جدید گیگابایت برای پردازنده‌های Threadripper پردازنده 10 هسته ای Intel Core i9-10900 برای دوربین پردازنده Core i3 8130U دارای فرکانس افزایشی است پردازنده Core i7-8700K دست چین شده مجهز به IHS ساخته شده از نقره هم آمد! پردازنده های AMD Ryzen V1000 در کنسول بازی Smach Z پردازنده‌های 10 نانومتری Cannon Lake اینتل باز هم تأخیر خورد پردازنده‌های نسل 5 سامسونگ با نام Exynos 9820 در دست ساخت است پیش فروش پردازنده Core i7 7700K اینتل با قیمت 400 دلار شروع شد جزئیات جدید از پردازنده‌های 180 واتی AMD Ryzen Threadripper! چیپ‌ست A11X اپل با پردازنده هشت هسته‌ای معرفی می‌شود در نهایت ثابت شد: پردازنده های Threadripper با AMD EPYC متفاوت هستند! دل در جریان CES 2018 از لپ تاپ XPS 15 با پردازنده مشترک اینتل و AMD رونمایی کرد رقابت آتشین با کاهش قیمت CPUهای AMD رونمایی Scythe از کولر پردازنده SCY-920S سامسونگ لپ تاپ Galaxy Book S را با پردازنده اینتل Lakefield را راه اندازی کرد سرفیس لپ تاپ رونمایی شد؛ سیستم عامل ویندوز 10 اس و پردازنده سری Core i اینتل عملیات غیر ممکن CPU های جدید اینتل در مادربردهای قدیمی! گیگابایت به روزرسانی های BIOS را برای جدیدترین پردازنده های Intel Core X منتشر می کند لپ‌تاپ تبدیل پذیر ZBook x2، اعجوبه‌ای از HP با نسل هشتم از پردازنده‌های اینتل لپ‌تاپ‌ جدید Notebook 7 Spin سامسونگ با پردازنده‌های نسل هشتمی اینتل معرفی شد مادربرد ASRock X370 Pro 4، انتخاب ارزان برای پردازنده های AMD Ryzen مشخصات نهایی، قیمت و زمان عرضه پردازنده‌های Coffee Lake اینتل مشخصات و اولین بنچمارک پردازنده 16 هسته‌ای Core i9-7960X اینتل منتشر شد معرفی AeroCool از کولر پردازنده خود با نام Cylon 4F معرفی برترین پردازنده های مخصوص بازی در بازار ایران معرفی پردازنده های نسل هشتم اینتل! (Coffee Lake) مک بوک‌ پرو 13 و 15 اینچی اپل با پردازنده‌ نسل هشتمی اینتل و کیبورد بی‌صداتر به‌ روز شد معرفی انواع فن سی پی یو: نکاتی برای انتخاب بهتر و خرید فن CPU

نظر شما درباره این کالا

دیگران را با نوشتن نقد، بررسی و نظرات خود راهنمایی کنید.
لطفا پیش از ارسال نظر یا نقد و بررسی، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:
  • فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید. بهتر است از فضای خالی (Space) بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.
  • نظرات و نقد و بررسی خود را براساس تجربه و استفاده‌ی عملی و با دقت به نکات فنی ارسال کنید؛ بدون تعصب ، مزایا و معایب را بازگو کنید.
  • به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.
  • از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

طراحی سایت : رسانه گستر © 2002 - 2025