با مادربرد X399 Designare EX آشنا شوید؛ پرچمدار جدید گیگابایت برای پردازنده‌های Threadripper

شرکت گیگابایت به‌ تازگی از مادربردی دیگر برای پردازنده‌های Threadripper شرکت AMD، به‌نام Designare EX رونمایی کرد. این مادربرد که پرچمدار شرکت گیگابایت برای چیپست X399 به حساب می‌آید، ویژگی‌های فنی و ظاهری زیادی را از برادر خود، مادربرد AORUS Gaming 7، به ارث برده است.

از لحاظ فنی مادربرد Designare EX به همان طراحی برد PCB بکار رفته در مادربرد AORUS Gaming 7 مجهز شده و با داشتن هشت شکاف DIMM با پشتیبانی از پیکربندی حافظه چهار کاناله، تا حجم 128 گیگابایت رم DDR4 را پشتیبانی می‌کند. به دلیل استفاده از برد PCB یکسان با مدل AORUS Gaming 7، این مادربرد نیز از نسل چهارم پکیج های مجتمع DR.MOS شرکت International Rectifier و نسل سوم چوک‌های PowIRstage برخوردار است. کانکتور تغذیه پردازنده نیز متشکل از یک 8 پینی و یک 4 پینی EPS است.

ترکیب شکاف‌های توسعه PCIe نیز همانند مادربرد AORUS Gaming 7 بوده و شامل دو شکاف PCIe 3.0 x16، دو شکاف PCIe 3.0 x8 و یک شکاف PCIe 3.0 x4 است. 8 درگاه SATA 3.0 و 3 شکاف M.2، وظیفه پشتیبانی از دستگاه‌های ذخیره‌سازی را دارند. یکی از امکانات انحصاری مادربرد Designare EX، قابلیت پشتیبانی از پروتکل Thunderbolt 3 است که برای استفاده از آن یک هدر 5 پینی بر روی مادربرد تعبیه شده و با اتصال کارت Thunderbolt 3 به شکاف PCIe x4، می‌توان از این پروتکل پرسرعت بهره‌مند شد. دیگر درگاه‌های قرار گرفته بر روی مادربرد شامل پنج هدر 4 پینی برای اتصال فن‌ها، دو هدر RGBW و یک هدر RGB برای اتصال نوارهای نوری RGB LED، یک هدر USB 3.1، یک هدر USB 3.0، دو هدر USB 2.0 و یک هدر TPM می‌باشند.

تنها تفاوت فنی اساسی مادربرد Designare EX نسبت به مادربرد AORUS Gaming 7، بکارگیری کنترلر شبکه Intel بجای کنترلر شبکه Killer است. اما تفاوت‌های فاحش این دو مادربرد را می‌توان در طراحی ظاهری آنها یافت. در حالی که رشته‌های نوری RGB در سراسر مادربرد AORUS Gaming 7 وجود دارند، در مادربرد Designare EX تنها هیت‌سینک PCH از نور RGB بهره‌مند شده است. دو تفاوت قابل توجه دیگر، تم نقره‌ای رنگ این مادربرد نسبت به تم مشکی مادربرد AORUS Gaming 7 و  حکاکی نام GIGABYTE بر روی محفظه پنل پشتی مادربرد بجای نام AORUS می‌باشد. مهمترین تفاوت مادربرد Designare EX نسبت به مادربرد AORUS Gaming 7، برخورداری این مادربرد از بک‌پلیت است که استقامت مادربرد را هنگام نصب کارت‌ گرافیک‌های سنگین و سایر کارت‌های توسعه بالا می‌برد.

درگاه‌های ارتباطی پشتی مادربرد مورد بحث، شامل هشت درگاه USB 3.0، دو درگاه USB 3.1 (یکی نوع Type-C و دیگری نوع Type-A)، دو درگاه Ethernet، جک‌های صدا شامل SPDIF، درگاه PS/2، گیرنده وای‌فای 802.11ac و بلوتوث نسخه 4.2 می‌باشند.

قیمت مادربرد Designare EX هنوز بطور دقیق مشخص نشده، ولی از آنجایی که قیمت مادربرد AORUS Gaming 7 حدود 390 دلار است، می‌توان انتظار قیمت 400 دلاری و حتی فراتر را داشت. این مادربرد در اواسط ماه اکتبر به بازار عرضه می‌گردد.




 

منبع خبر : -
  • 01 مهر 1396
  • َAghasi - Admin
  • 1788
طراحی سایت : رسانه گستر © 2002 - 2025