چگونه یک حافظه رم مناسب انتخاب کنیم؟

اگر در حال خرید حافظه برای سیستم یا ارتقا لپ­تاپ یا دسکتاپ فعلی خود هستید، و نمی­دانید که آیا به 8، 16 یا 32 گیگابایت رم (یا بیشتر) نیاز دارید، و یا اینکه سرعت ساعت چقدر اهمیت دارد، با ما همراه باشید تا به نکاتی که هنگام خرید یک حافظه رم باید بدانید، آگاه شوید. ما در اینجا در درجه اول بروی حافظه دسکتاپ تمرکز خواهیم کرد، البته که بسیاری از توصیه­ها، نکات و جزئیات فنی به لپ­تاپ­ها نیز مرتبط می­شود. اگر مطمئن نیستید که دقیقا به چه مقدار حافظه نیاز دارید، یک پاسخ کوتاه این است که با توجه به حجم کاری و برنامه­های رایج، همچنین قیمت قطعات، 16 گیگابایت یکی از بهترین انتخاب­ها است.
برای دستیابی به عملکرد ایده­آل، توجه کنید که هر حافظه دارای سرعت، ظرفیت و زمان­بندی مشخصی است. سرعت RAM تنها راه برای قضاوت در مورد عملکرد آن نیست. زمان‌بندی RAM معیاری از تأخیر یا تأخیر قبل از اجرای دستورات داده شده توسط RAM است. برای آشنایی و درک بهتر عملکرد حافظه، بهتر است ابتدا به تعریف آن بپردازیم.


 
                                                                                  
 
RAM چیست؟
RAM جزئی از قطعات اصلی سیستم شماست که مخفف حافظه با دسترسی تصادفی است، اما این به چه معناست؟ حافظه رم برای ذخیره دستورالعمل­های پردازنده و سایر اجزاء سیستم که در حال انجام کاری هستند، استفاده می­شود. بدین معنی که یک حافظه کوتاه مدت است که در آن داده­ها برای لحظه­ای که در حال انجام دادن کاری هستید، بروی آن ذخیره می­شوند. حافظه RAM را نباید با هارد دیسک اشتباه بگیرید، هارددیسک سیستم شما برای ذخیره اطلاعات طولانی مدت مانند فایل­ها، عکس­ها، موزیک، فیلم و .... می­باشد.
 

چرا باید به رم کامپیوتر اهمیت دهیم؟
به طور کلی می­توان گفت که یکی از اجزائی که روی عملکرد خوب سیستم به خصوص از نظر سرعت تاثیرگذار است، حافظه رم است. و از آنجائیکه مسئول پردازش داده­های در حال اجرا هستند، تمام دستور العمل­ها و داده هایی که هنگام اجرای یک برنامه استفاده شود، توسط حافظه رم نگهداری می شود. بنابراین در نظر داشته باشید که قصد دارید چندین برنامه را همزمان روی سیستم یا لپ­تاپ خود اجرا کنید. به خصوص اگر شما یک کاربر حرفه­ای، ویرایش کننده فیلم و عکس، یا گیمر هستید. اگر رم در شرایط خوبی باشد می­تواند بدون ایجاد مشکل یا کاهش سرعت سیستم، برنامه­ها را اجرا کند. در غیر اینصورت اگر تعداد برنامه­ها و حجم آنها خارج از ظرفیت حافظه رم سیستم شما باشد، احتمالا سرعت سیستم شما کند می­شود و شما از آن رنج خواهید برد و به راحتی نمی توانید به اجرای برنامه­های مورد نظرتان بپردازید.
 

نکات خرید سریع
  • 16 گیگابایت، مقدار حافظه پرکاربردی نسبت به سایر به مقادیر است. البته که برای کاربرانی که کارهای روزمره اداری انجام می­دهند و نیازی به اجرای برنامه­های سنگین و یا بازی ندارند، 8 گیگابایت هم مقدار مناسبی می­تواند باشد. ولی برای کاربرانی که تولید محتوا انجام میدهند یا ویرایشگر عکس و فیلم هستند و گیمر­ها، 16 گیگابایت می­تواند براحتی از عهده اجرای چندین برگه باز مرورگرها و سایر برنامه­های در حال اجرا، بربیاید.
 
  • برای سرعت ساعتی که سیستم شما پشتیبانی نمی­کند، پولی پرداخت نکنید. سرعت حافظه محدود است، به خصوص در مورد برخی از پردازنده­ها و چیپست­های پایین رده. بنابراین قبل از انتخاب و خرید رم کامپیوتر، بررسی کنید که سیستم شما تا چه سرعتی را پشتیبانی می­کند. به عنوان مثال اگر سیستم شما از حداکثر سرعت 2666 مگاهرتز پشتیبانی می­کند، خرید رم با رتبه 3600 مگاهرتز فایده­ای ندارد چون شما قادر به دستیابی به سرعت بالاتر نخواهید بود حتی ممکن است با سرعت بازگشتی کمتری روبرو شوید. بنابراین مشخصات مادربرد سیستم خود را برای سرعت­های پشتیبانی شده بررسی کنید، سپس اقدام به انتخاب و خرید حافظه رم کنید.
 
  • بسیاری از برنامه­ها و بازی­ها از رم سریعتر و زمان بندی بهتر بهره زیادی نمی برند. مقدار نرم‌افزاری که از کیت‌های حافظه سریع‌تر و با زمان‌بندی فشرده‌تر سود می‌برد، در واقع نسبتاً کم است. در مورد برنامه­ها و بازی­هایی که بیشترین استفاده را برای شما دارند، تحقیق کنید. اگر کارت گرافیک اختصاصی دارید، شاید بهتر باشه با انتخاب یک رم کندتر، هزینه­ی خود را صرف خرید یک SSD بهتر و یا یک کارت گرافیک یا CPU بهتر کنید.
 
  • در نظر داشته باشید که پخش کننده­های حرارتی و چراغ­ها برای نمایش هستند. تا زمانی که مقداری هوا از داخل کیس و روی حافظه عبور می­کند، و کیس شما پنجره­ای برای نمایش قطعات داخل آن ندارد، دلیلی وجود ندارد که هزینه­ای را صرف خرید یک حافظه رم با چراغ­های نمایش کنید.

                                      

انتخاب بهترین نوع رم کامپیوتر
رم­ها انواع مختلفی دارند که با DDR شناخته می­شوند. انواع آنها شامل:

DDR2
DDR3
DDR4
DDR5

اعداد انتهایی نشان­دهنده­ی نسل رم هستند. به عنوان مثال DDR5 نسل پنجم از رم­های DDR می­باشد. در طی سالهای اخیر سیستم­ها از رم­های DDR4 و DDR5 پشتیبانی می­کنند. اگر شما یک دستگاه قدیمی دارید، هنوز هم می­توانید رم­هایی را در فروشگاهها پیدا کنید که با نسل­های قدیمی­تر سازگار هستند. در نظر داشته باشید که قبل از تهیه­ی یک رم کامپیوتر جدید به مشخصات و پشتیبانی مادربرد و CPU دستگاهتان توجه کنید و بررسی کنید که از کدام نسل از DDR پشتیبانی می­کنند.
 
اگر با وجود بررسی­ها هنوز مطمئن نیستید که کدام حافظه رم برای سیستم شما مناسب است، می­توانید به قسمت تماس با ما فروشگاه تک رایان مراجعه کنید و از مشاوره و راهنمایی کارشناسان این مجموعه بهره­مند شوید، همچنین برای خرید حافظه RAM به صفحه مربوطه در فروشگاه آنلاین تک رایان مراجعه کنید.
 

کانالها
بررسی­ها نشان داده که استفاده از رم­های چند کاناله مزایای عملکرد قابل توجهی را برای برخی از برنامه‌ها ارائه می‌کند. بدین صورت که میزان بسیار زیادی داده می تواند بین پردازنده و ماژول رم جابه جا شود و از وقفه در انتقال اطلاعات جلوگیری کنید. رم­های دو کاناله دارای دو ماژول رم و همچنین رم­های چهار کاناله دارای 4 ماژول رم هستند. بنابراین، برای بالا بردن سطح عملکرد، دو ماژول را برای برد دو کاناله یا چهار ماژول برای برد چهار کاناله انتخاب کنید. افرادی که می­توانند ماژول هایی با تراشه­های دو برابر بیشتر بخرند، هم از ظرفیت اضافی و هم از افزایش عملکرد جزئی در برنامه­های خاص بهره­مند خواهند شد.
همچنین تهیه حافظه رم چند ماژول با ظرفیت پایین، می­تواند نسبت به تهیه یک حافظه رم با ظرفیت بالا، هزینه پایین­تری برای شما داشته باشد. 











 
منبع خبر : دپارتمان فنی تک رایان
  • 05 آبان 1401
  • Amirreza Tajik
  • 812

نظر شما درباره این کالا

دیگران را با نوشتن نقد، بررسی و نظرات خود راهنمایی کنید.
لطفا پیش از ارسال نظر یا نقد و بررسی، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:
  • فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید. بهتر است از فضای خالی (Space) بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.
  • نظرات و نقد و بررسی خود را براساس تجربه و استفاده‌ی عملی و با دقت به نکات فنی ارسال کنید؛ بدون تعصب ، مزایا و معایب را بازگو کنید.
  • به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.
  • از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

طراحی سایت : رسانه گستر © 2002 - 2025