چگونه یک کامپیوتر All in one انتخاب کنیم؟

با وجودیکه لپ تاپ­ ها، تبلت­ ها و موبایل­ ها جزئی جدا­ناپذیر از زندگی امروز ما شدند، اما همچنان کامپیوترهای رومیزی محبوبیت خود را دارند. اگر شما کارتان را عمدتا در یک محل انجام می­دهید و صفحه نمایش 15.6 اینچی لپ­ تاپ برای کارتان کوچک است و شما را آزار می­دهد، می­توانید یک کامپیوتر همه کاره یا All in one که مختصرا آن را AIO می­نامیم، تهیه کنید. در نظر داشته باشید که با همان مبلغی که شما می­توانید یک لپ تاپ با صفحه نمایش 17 اینچی داشته باشید، می­توانید یک AIO با صفحه نمایش 23 اینچی یا بزرگتر تهیه کنید. احتمالا تجربه لمسی بهتری از ویندوز را می­توانید با AIO­ها کسب کنید، زیرا برخی از AIO­ها مانند تبلت صفحه نمایش لمسی دارند.

 
 



آشنایی با کامپیوترهای همه کاره (All-In-On (AIO))

قدمت رایانه­ های شخصی AIO به دهه 1980 باز می­گردد. اپل iMac که در سال 1998 عرضه شد، به عنوان اولین AIO محبوب مورد ستایش قرار گرفت. سایر شرکت های فناوری پیشرو مانند Dell، Lenovo،HP  و مایکروسافت نیز رایانه ­های شخصی AIO  اولیه را ساختند.
کامپیوترهای رومیزی سنتی دارای یک مانیتور و یک کیس کامپیوتر جداگانه هستند که مادربرد، هارد­دیسک و تمام قطعات اصلی کامپیوتر داخل کیس قرار می­گیرد. رایانه های شخصی AIO متفاوت هستند، همه اجزاء کامپیوتر به جزء کیبورد و ماوس در مانیتور قرار دارند. بسیاری از رایانه­ های شخصی AIO دارای نمایشگرهای لمسی یکپارچه، پدهای لمسی، SSD و حافظه هستند. کامپیوترهای همه کاره با طراحی های شیک و منحصر به فردی وارد به بازار شدند.
 
 

مزایای کامپیوتر همه کاره

رایانه­ های شخصی AIO مزایای متعددی نسبت به رایانه های رومیزی سنتی دارند که برخی از آنها عبارتند از:
  • صرفه جویی در فضای میز
  • عدم نیاز به خرید مانیتور جداگانه
  • خلاص شدن از کابل های مزاحم
  • صفحه نمایش لمسی
  • حمل و نقل آسان­تر
  • سهولت در راه اندازی و استفاده
  • وجود وب­کم داخلی
  • مصرف کمتر انرژی
  • طراحی شیک و منحصر به فرد
  • کاربر پسند
 

آیا کامپیوترهای همه کاره برای همه مناسب هستند؟

بسیاری از کاربران کامپیوتر به دلیل قابلیت حمل، قابلیت‌های صفحه لمسی، فرآیندهای راه‌اندازی ساده و اندازه جمع و جور، جذب رایانه‌های شخصی همه‌کاره شده‌اند. این مزایا ممکن است یک AIO را برای شما ارزشمند کند، به خصوص اگر نیازی به استفاده منظم از رایانه خود نداشته باشید. با این حال، اگر قصد دارید از کامپیوتر خود برای کار یا برای راه اندازی یک کسب و کار کوچک استفاده کنید، احتمالا متوجه خواهید شد که محدودیت های AIO برای شما آزاردهنده خواهد بود.

 

محدودیت های کامپیوتر همه کاره

کامپیوترهای All in one به دلیل عملکرد بالاتر و بهتر نسبت به لپ­تاپ یا سایر رایانه های همراه مشهور هستند. رایانه­ های شخصی AIO نیز کامل نیستند.

 
هزینه بالا نسبت به کامپیوترهای رومیزی
از آنجایی که رایانه‌های شخصی AIO از اجزای طراحی ‌شده برای رایانه‌های همراه استفاده می‌کنند تا اندازه خود را کوچک نگه دارند، معمولا گران‌تر هستند و همیشه به همان سطح کارایی رایانه‌های رومیزی استاندارد نیستند.

 
عدم قابلیت حمل
آنها همچنین گاهی اوقات برای رقابت با بزرگترین رقیب خود (لپ­تاپ) تلاش می­کنند. لپ­تاپ­ ها به دلیل قابل حمل بودن به استانداردی برای اکثر کاربران تجاری و مصرف‌کننده تبدیل شده‌اند. در حالیکه کامپیوترهای همه کاره با اینکه قابلیت حمل آسان تری نسبت به رایانه­ های رومیزی دارند ولی مانند لپ تاپ قابلیت حمل و نقل ندارند.

 
کمبود قدرت
طراحی ساده و کارآمد یک AIO ممکن است مفید به نظر برسد، اما طبیعتا از قدرت دستگاه می­کاهد. هنگامی که سازندگان تلاش می­کنند همه چیز را در یک واحد جمع و جور قرار دهند تا فضای کمتری اشغال کنند، اغلب مجبور می­شوند برخی از اجزای کلیدی را که در غیر این صورت حداکثر قدرت و عملکرد را ارائه می­دهند، کنار بگذارند. مهم‌تر از همه، دستگاه‌های همه کاره دارای پردازنده‌ها و تراشه‌های گرافیکی کمتری هستند. همچنین به دلیل داشتن فضای کمتر برای جریان هوا، گرمای بیش از حد ایجاد می­کنند.
 

ارتقاء محدود
ارتقاها متکی به حافظه و فضای هارددیسک هستند که هر دوی آنها در رایانه ­های AIO برای کاهش اندازه فیزیکی واحد محدود هستند. به طور کلی، شما نمی­توانید مادربرد یا پردازنده را ارتقا دهید. همه اینها به این معنی است که، اگر رایانه شما فضا یا قدرت کافی در هارد دیسک را ارائه نمی دهد، باید روی یک دستگاه کاملا جدید سرمایه گذاری کنید تا نیازهای خود را برآورده کند.
 
برای انتخاب و خرید یک کامپیوتر همه کاره می­توانید به صفحات مربوطه فروشگاه آنلاین تک رایان مراجعه کنید. در صورتی که شما بعد از خواندن این مقاله هنوز مطمئن نیستید که آیا یک کامپیوتر همه کاره برای شما مناسب است یا نه؟ و یا اینکه مطمئن نیستید از کدام برند و مدل باید انتخاب کنید، می­توانید از کارشناسان مجرب فروشگاه تک رایان به صورت رایگان مشاوره دریافت کنید.

 

نکاتی که باید هنگام انتخاب و خرید یک کامپیوتر همه کاره در نظر داشته باشید:

 
سی پی یو
سی پی یو یا پردازشگر مرکزی، تراشه ­ای است که عملکردهای کامپیوتر را هدایت می­کند. برای یک کامپیوتر حرفه­ ای و روان باید از پردازشگرهای حرفه ­ای و بالطبع گران قیمت ­تر استفاده کنید. معمولا گیمرها و کاربران حرفه ­ای مانند طراحان گرافیک یا تدوینگر فیلم نیاز به یک پردازشگر حرفه ­ای نیز دارند. برای مصارف خانگی می­توانید برای کاهش هزینه­ ها از پردازشگر ارزان­تری انتخاب کنید. پردازنده­ ها توسط دو کمپانی اینتل و AMD تولید می­شوند که برند اینتل پرفروش­ترین است ولی پردازنده­ های AMD ارزان­تر هستند. برای کاربران حرفه­ای توصیه می­شود که از پردازنده­ های اینتل سری 7 به بالا انتخاب کنند.
 
ذخیره ­سازی
هنگام انتخاب کامپیوتر به ظرفیت ذخیره­ سازی آن توجه کنید تا ظرفیتی را انتخاب کنید که با اسناد، عکس­ها و فیلم­های شما متناسب باشد. ذخیره کننده ­ها در دو نوع HDD و SSD هستند.
درایو HDD ارزان­تر و ظرفیت بیشتری دارد.
درایو SSD سرعت بالاتری دارد و گرمای کمتری را تولید می­کند.
برای گیمرها و کاربران حرفه ­ای توصیه می­شود کامپیوتری را انتخاب کنند که از یک درایو SSD با ظرفیت 256 گیگابایت و درایو HDD با ظرفیت حداقل 1 ترابایت استفاده کنند تا بدینصورت هم سرعت بالا و هم ظرفیت مناسب برای برنامه­ ها و سایر اسناد را داشته باشند.


 

حافظه RAM
حافظه RAM همان حافظه دسترسی تصادفی است که هر چه ظرفیت حافظه رم کامپیوتر شما بالاتر باشد باعث می­شود تا بتوانید برنامه­ های بیشتری را همزمان روی کامپیوتر بدون افت سرعت اجرا کنید. البته در نظر داشته باشید که هر چه میزان ظرفیت حافظه رم کامپیوتر انتخابی شما بالاتر باشد، باید هزینه­ ی بالاتری نیز برای آن پرداخت کنید.
اگر شما جزء کاربرانی هستید که معمولا از کامپیوتر برای مصارف خانگی مانند وبگردی، ارسال ایمیل، ذخیره عکس یا گوش دادن به موسیقی استفاده می­کنید، می­توانید برای اینکه هزینه­ ی اضافی پرداخت نکنید از یک حافظه رم با ظرفیت 4 گیگابایت استفاده کنید.
اگر شما قصد دارید از کامپیوتر برای استفاده از سایر برنامه ­ها نیز استفاده کنید بهتر است از یک حافظه رم با ظرفیت بالاتری استفاده کنید. ممکن است انتخاب یک کامپیوتر با حافظه رم 8 گیگابایت برای شما مناسب باشد.
اگر شما کاربر حرفه­ ای هستید و از کامپیوتر برای برنامه ­های گرافیکی، تدوین فیلم و یا بازی استفاده می­کنید بهتر است کامپیوتری را انتخاب کنید که از حافظه رم با حداقل ظرفیت 16 گیگابایت پشتیبانی کند.
 
 
صفحه نمایش
انتخاب اندازه صفحه نمایش بسته به فضای میز کارتان و هزینه ای که برای آن در نظر گرفته­ اید، دارد. معمولا کامپیوترهای AIO از صفحه نمایش 20 اینچی تا 32 اینچی در بازار وجود دارند. به نظر میرسد اندازه صفحه نمایش 27 اینچ می­تواند برای اکثر افراد مناسب باشد. همچنین اگر شرایط تهیه­ ی یک کامپیوتر با صفحه نمایش 4K را دارید، شانستان را از دست ندهید.
برخی از کامپیوترهای همه کاره صفحه نمایش لمسی دارند که قیمت آنها نسبتا گران­تر است و در صورتی که واقعا احساس می­کنید به داشتن یک کامپیوتر رومیزی با صفحه نمایش لمسی نیاز دارید، می­توانید از انواع آنها انتخاب کنید.
 
کارت گرافیک
اگر شما یک کاربر حرفه ­ای و یا گیمر هستید حتما باید در انتخاب کارت گرافیک مناسب دقت کنید. اگر شما معمولا بازی نمی­کنید و یا نیازی به برنامه­ های ویرایش عکس و فیلم ندارید، احتمالا یک کارت گرافیک معمولی برای شما کافی باشد و نیازی به پرداخت هزینه­ ی بالا برای داشتن یک کارت گرافیک حرفه­ ای نیست.
 
پورت ها
موقع انتخاب کامپیوتر AIO به تعداد پورت­ های آن توجه کنید و همچنین دقت کنید که پورت­ ها در کدام قسمت دستگاه قرار داد تا از دسترسی راحت به پورت­ ها مطمئن شوید.
 
اتصالات
در تمام کامپیوترهای AIO اتصالات بی سیم وای فای و بلوتوث تعبیه شده است که می­توانید هنگام انتخاب مدل مورد نظر سرعت آنها را بررسی کنید.
 
طراحی
کامپیوترهای AIO به فرم و طراحی خاصی که دارند معروف هستند. از آنجایی که تمام قطعات اصلی کامپیوتر داخل مانیتور قرار دارد به کامپیوترهای همه کاره معروف شدند. بنابراین با حذف کابل های اضافه و طراحی منحصر به فرد کامپیوتر همه کاره، شما یک میز کار مرتب و شیک خواهید داشت. همچنین برخی از مدل های AIO قابلیت خم شدگی تا 90 درجه را دارد که برای استفاده از صفحه نمایش لمسی بسیار کاربردی می­باشد.


 

برند
کمپانی­ های بسیاری در تولید کامپیوترهای همه­ کاره با یکدیگر رقابت می­ کنند، که باعث شده است تا این کامپیوترها پیشرفت چشمگیری داشته باشند و از تکنولوژی های پیشرفته بهره مند شوند. از بین برندهای موجود در بازار می­توان به محبوب­ترین آنها اشاره کرد:
HP - اچ پی
ASUS - ایسوس
Apple - اپل
acer - ایسر
Lenovo – لنوو










 
منبع خبر : دپارتمان فنی تک رایان
  • 16 آذر 1400
  • َAghasi - Admin
  • 644

نظر شما درباره این کالا

دیگران را با نوشتن نقد، بررسی و نظرات خود راهنمایی کنید.
لطفا پیش از ارسال نظر یا نقد و بررسی، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:
  • فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید. بهتر است از فضای خالی (Space) بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.
  • نظرات و نقد و بررسی خود را براساس تجربه و استفاده‌ی عملی و با دقت به نکات فنی ارسال کنید؛ بدون تعصب ، مزایا و معایب را بازگو کنید.
  • به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.
  • از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

طراحی سایت : رسانه گستر © 2002 - 2025