راهنمای خرید کارت گرافیک

پردازنده گرافیکی ضعیف بر عملکرد رایانه تاثیر منفی می گذارد و منجر به تجربه بصری ضعیفی برای کاربران حرفه ای هنگام بازی، ویرایش عکس و فیلم و سایر امورات بصری می شود. اگر نمی دانید از کجا شروع کنید، راهنمای خرید کارت گرافیک به شما کمک می کند تا هنگام انتخاب کارت گرافیک تصمیمات درستی داشته باشید.
 
تهیه یک کارت گرافیک مناسب یکی از نکات اساسی در خرید کامپیوتر است. در کنار واحد پردازش مرکزی رایانه(CPU) ، واحد پردازش گرافیک (GPU) بیشترین تأثیر را در عملکرد رایانه شما دارد. به این دلیل که GPU داده های CPU را پردازش می کند و بصورت بصری بر روی صفحه نمایش شما ارائه می دهد.



چرا باید کارت گرافیک خود را ارتقا دهید؟

بیش از هر مولفه دیگری در رایانه شخصی، GPU مسئولیت بیشتری برای بهبود کیفیت گرافیک یا عناصر بصری را دارد که در صفحه نمایش شما ظاهر می شود. در گذشته، پردازنده ها هم وظیفه پردازش و هم رندر گرافیک را بر عهده داشتند، اما امروزه، تقریبا هر کامپیوتری از نوعی کارت گرافیک برخوردار است.
با افزایش سن کارت های گرافیک، آنها توانایی کمتری در مطابقت با آخرین بازی ها و پخش نرم افزاری پیدا می کنند. اگرچه آنها ممکن است سالها کار کنند و خراب نشوند، اما یک کارت گرافیک 5 ساله قادر به مدیریت جدیدترین نرم افزار ویرایش ویدئو یا پخش فیلم های 4K به درستی نیست.
لازم نیست همه پول خود را صرف گرافیک کنید و مجبور به خرید پردازنده ضعیفی شوید، چون در آنصورت نیز به نتیجه خوبی نمی رسید. همچنین کارت گرافیک خود را با مانیتور مطابقت دهید. نرخ تازه سازی خود را در نظر بگیرید. اگر مانیتور شما دارای نرخ تازه سازی سه رقمی است، برای دستیابی به پتانسیل کامل به کارت و پردازنده قدرتمندی نیاز دارید. متناوبا، اگر مانیتور شما با فرکانس 60 هرتزی است، نیازی نیست هزینه اضافی برای خرید کارت گرافیک قدرتمندی کنید چون در آنصورت کارت گرافیک که پیکسل ها را سریعتر از آنچه صفحه نمایش شما می تواند، ارسال میکند که این هم فایده ای برای شما نخواهد داشت.

 


در کارت گرافیک به دنبال چه چیزی بگردیم؟

هنگام جستجوی کارت های گرافیک، دو مارک اصلی وجود دارد که می توانید انتخاب کنید. AMD وNVIDIA ، هر دو تولید کننده کارت های گرافیک پرقدرت و با کیفیت هستند.
  • در مورد میزان حافظه مورد نظر در کارت گرافیک خود تصمیم بگیرید
  • فضای داخل کیس را بررسی کنید
  • عواملی مانند فاکتور فرم رایانه شخصی خود (دسکتاپ در مقابل لپ تاپ)
  • نوع کارت گرافیک مورد را نظر را انتخاب کنید: یکپارچه یا گسسته
 
*برای آشنایی بیشتر با کارت گرافیک و انواع آن، پیشنهاد میکنیم مقاله "کارت گرافیک چیست و چگونه کار می کند" را مطالعه کنید.
 
  • به قدرت TDP (thermal design power) توجه داشته باشید.
 
 
AMD یا Nvidia؟
ممکن است صدها کارت گرافیک از ده ها کمپانی در بازار ارائه شود، اما تنها دو شرکت در GPUهایی را تولید می کنند که این قطعات را تأمین می کند: Nvidia و AMD
در حقیقت،  NVIDIAاصطلاح GPU را در سال 1999 رواج داد، اگرچه حداقل یک دهه قبل از آن استفاده می شد. هر دو شرکت پیشرفت بزرگی در فناوری GPU داشته اند.

کارتهای AMD
جدیدترین سری پردازنده های AMD از مارک تجاری RX استفاده می کنند
RX Vega: GPU رده بالاتر
 RX GPUسطح مبتدی و میان رده
 
*با مشاهده شماره RX می توانید بگویید که GPU اخیرا منتشر شده یا قدیمی تر است. اگر بالاتر باشد، مدل جدیدتر است. بنابراین برای پردازنده های گرافیکیAMD ، عدد بالاتر به معنای قدرت بیشتر نیست. بلکه نشان می دهد که اخیرا منتشر شده است یا نه. بعد از شماره، بعضی از مدل ها حرف (های) اضافی دارند.

XT Graphics
: نسخه بهبود یافته است که در حال حاضر در بازار موجود است
HD: نسخه قدیمی تر است که ممکن است هنوز تعداد کمی از آن در بازار موجود باشد
R: مجموعه قدیمی تر است که در حال حاضر در بازار موجود نیست
 
کارتهای NVIDIA
 NVIDIAبرای شناسایی محصولات خود از یک سیستم دسته بندی متفاوت استفاده می کند. به عنوان مثال کارت گرافیک NVIDIA GT برای استفاده استاندارد ساخته شده است، در حالی که کارت گرافیک GTX برای بازی های سطح بالا ساخته شده است.
RTX:GPU  بازی با بالاترین سطح
GTX: مخصوص بازی، در سطح مبتدی و میان رده
GT: GPU های گسسته پایه و ابتدایی
 
سری های شماره دار: این نشان دهنده جدید بودن GPU است. به عنوان مثال، سری 30 جدیدتر از سری 20 است. درست مانند کارت های گرافیکAMD ، تعداد سری بالاتر نشان می دهد که کارت گرافیک مورد نظر اخیرا تولید شده است یا قدیمی است. با این حال، کارت GTX بدون توجه به شماره مدل، همیشه جایگزین GT است. NVIDIA همچنین با نام تجاری RTX عملکرد کارت ها را ارتقا داده است. به خاطر داشته باشید، برخی از این کارت ها بسیار گران هستند و در زمان انتشار (به ویژه کارت های سری 30)، محدود عرضه می شوند.
Ti: نشان می دهد عملکرد آن بهتر از GPU مشابه آن است. به عنوان مثال، GeForce GTX 1660 Ti از GeForce RTX 1660 عملکرد بهتری دارد.
Super: نسحه بهبود یافته از GPU مشابه است. (شبیه طراحی Ti)
M: دیگر استفاده نمی شود، اما قبلا نشانگر  GPU"موبایل" یا لپ تاپ بود.
 


مقدار حافظه کارت گرافیک: حیاتی است. کارتی با حداقل 6 گیگابایت و ترجیحا 8 گیگابایت یا بیشتر برای بازی با کیفیت 1080P تهیه کنید و اگر در وضوح بسیار بالا مانند 4K بازی می کنید، بیش از 8 گیگابایت برای شما ایده آل خواهد بود.
 
آیا قدرت و فضای کافی دارید؟
مطمئن شوید که کیس رایانه شما فضای کافی برای کارت مورد نظر شما را داشته باشد و منبع تغذیه شما به اندازه کافی و صحیح اتصال دهنده های برق و همچنین وات کافی برای ذخیره انرژی داشته باشد.


کارت گرافیک دسکتاپ در مقابل لپ تاپ
هر دو کارت گرافیک رومیزی و لپ تاپ ملاحظات جداگانه ای دارند. به همین دلیل تفاوتهایی مانند نوع فاکتور، عملکرد و قیمت کارتهای گرافیک دسکتاپ در مقابل لپ تاپ وجود دارد.


کارت گرافیک رایانه رومیزی
فرم فاکتور: از مزایای استفاده از کامپیوتر خانگی، فضای بیشتر برای جای دادن کارت گرافیک قدرتمندتر و بزرگتر است.
عملکرد: در مقایسه با کارتهای گرافیک لپ تاپ از عملکرد بالاتری بهره مند خواهید شد. این شامل پهنای باند حافظه بیشتر، میزان پیکسل بیشتر و افزایش نگاشت بافت نسبت به کارت گرافیک های لپ تاپ است.
قیمت: کارتهای رایانه رومیزی مقرون به صرفه تر هستند زیرا سخت افزار کمتری دارد و بنابراین ساخت آن هزینه کمتری دارد.
 

کارت گرافیک لپ تاپ
فرم فاکتور: فضای کمتری دارند بنابراین GPU باید درون شاسی نازک لپ تاپ قرار گیرد. همچنین کارت گرافیک لپ تاپ به گونه ای طراحی شده است که تا حد ممکن بی صدا کارکند.
عملکرد: تولیدکنندگان سعی می کنند شدن به برابری بین پردازنده های گرافیکی دسکتاپ و لپ تاپ دست پیدا کنند، اما همانطور که قبلا اشاره کردیم، کارت های لپ تاپ در حال حاضر عملکرد کمتری دارند.
قیمت: برای کارت های گرافیک لپ تاپ هزینه بیشتری را پرداخت خواهید کرد، به این دلیل که هزینه ساخت کارت گرافیکی قابل حمل و کم مصرف برای تولیدکنندگان نسبت به کارت گرافیک های دسکتاپ بیشتر است.

 

کارت گرافیک یکپارچه یا گسسته

کارت گرافیک یکپارچه بیشتر در سیستم هایی مانند لپ تاپ رایج هستند، البته آنها در رایانه های رومیزی و همچنین برای کاربرانی که نیاز به استفاده از نرم افزارهایی مانند ویرایش عکس و فیلم یا بازی ندارند نیز می تواند مناسب باشد. کارت گرافیک یکپاچه ممکن است حافظه RAM مستقلی نداشته باشد، اما نسبت به نمونه های گسسته گرما تولید نمی کنند و نیاز به صرف انرژی بالایی ندارند.
کارت گرافیک گسسته در مقابل کارت گرافیک یکپارچه،RAM  خاص خود را دارند. با این حال، یک کارت گرافیک گسسته به یک پردازنده مرکزی مناسب و همچنین تنظیمات خنک کننده برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد رایانه نیاز دارد. همچنین این باعث می شود انرژی بیشتری مصرف شود، بنابراین برای اجرای هر دو پردازنده به منبع تغذیه قوی تر (و البته گران تر) در رایانه رومیزی خود احتیاج خواهید داشت. همچنین اگر از کارت گرافیک گسسته برای لپ تاپ خود استفاده می کنید، در نظر داشته باشید که به دلیل مصرف انرژی بالاتر، عمر باتری را کاهش می دهد.

TDP:
Thermal Design Power یا TDP اندازه گیری اتلاف گرما است که باید هنگام انتخاب کارت گرافیک مد نظر داشته باشید،TDP  همچنین تخمین می زند که چند وات برای اجرای کارت خود نیاز دارید. به عنوان مثال اگر از یک منبع تغذیه 400 واتی (PSU) و پردازنده 95 واتی اورکلاک شده استفاده می کنید و می خواهید کارت گرافیکی با TDP 250 واتی اضافه کنید، مطمئنا شما نیاز به ارتقا  منبع تغذیه خواهید داشت.
 
برای انتخاب و خرید بهترین کارت گرافیک موجود در بازار، با قیمت های مناسب، پیشنهاد می کنیم به صفحه مربوطه در فروشگاه تک رایان مراجعه نمایید.
در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر با کارشناسان ما تماس حاصل فرمائید.
 










 
منبع خبر : دپارتمان فنی تک رایان
  • 15 مهر 1400
  • َAghasi - Admin
  • 630

نظر شما درباره این کالا

دیگران را با نوشتن نقد، بررسی و نظرات خود راهنمایی کنید.
لطفا پیش از ارسال نظر یا نقد و بررسی، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:
  • فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید. بهتر است از فضای خالی (Space) بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.
  • نظرات و نقد و بررسی خود را براساس تجربه و استفاده‌ی عملی و با دقت به نکات فنی ارسال کنید؛ بدون تعصب ، مزایا و معایب را بازگو کنید.
  • به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.
  • از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

طراحی سایت : رسانه گستر © 2002 - 2025