سوئیچ شبکه چیست و چه کاربردی دارد؟

امروزه شبکه ها برای حمایت از مشاغل، ارائه ارتباطات، ارائه سرگرمی ها و ... ضروری هستند. سوئیچ شبکه به اتصال دستگاه ها به منظور اشتراک منابع کمک می کند.
 

سوئیچ شبکه چیست؟
سوئیچ ها سخت افزار های بسیار کوچکی هستند که می توان آن ها را به عنوان بلوک های اصلی ساخت هر شبکه دانست. آنها چندین دستگاه مانند رایانه، چاپگرها و سرورها را در یک شبکه محلی یا LAN به هم متصل می کنند. یک سوئیچ دستگاه های متصل را قادر می سازد تا اطلاعات را به اشتراک بگذارند و باهم ارتباط داشته باشند. برخلاف روتر، یک سوئیچ فقط داده ها را به دستگاه واحدی که برای آن در نظر گرفته شده می فرستد (که ممکن است سوئیچ دیگری، روتر یا رایانه کاربر باشد).

سوئیچ شبکه را می توان به پلیس راهنمایی و رانندگی یک شبکه LAN  تشبیه کرد.


 


ویژگی های سوئیچ شبکه

  • سوئیچ شبکه به شما امکان می دهد تا بتوانید چندین دستگاه را به هم متصل کنید.
  • سوئیچ ها این امکان را فراهم می کنند تا ترافیک بین دو دستگاه از مسیر دستگاههای دیگر عبور نکند.
  • با استفاده از سوئیچ ها می توانید قسمت های مختلف شبکه را به طور دستی کنترل کنید.
  • با استفاده از سوئیچ ها می توانید میزان استفاده از شبکه را مدیریت کنید.
  • برقراری ارتباط درونی بین دستگاهها توسط سوئیچ شبکه در اکثر مواقع از سرعت اینترنت نیز بیشتر است.
 

انواع سوئیچ شبکه

هنگام انتخاب و خرید سوئیچ شبکه اولویت بر این است که ابتدا عملکرد آن را بشناسید زیرا سوئیچ های مختلف با قابلیت های مختلف در بازار ارائه می شوند. در شبکه سه نوع سوئیچ وجود دارد: سوئیچ مدیریت نشده، سوئیچ مدیریت شده و سوئیچ هوشمند یا ترکیبی.
 

سوئیچ شبکه مدیریت نشده:

این نوع از سوئیچ های شبکه نیازی به پیکربندی ندارند و شما می توانید به سادگی آنها را به برق وصل کنید و شروع به کار کنند. این نوع از سوئیچ ها نیازی به مراقبت ندارند و معمولا برای افزودن پورت های اترنت بیشتر به  شبکه های خانگی، شرکت های کوچک، اتاق کنفرانس و... استفاده می شوند. بنابراین برای شرکت های فاقد سرپرست فناوری اطلاعات و فناوری های ارشد عالی است.
 

سوئیچ شبکه مدیریت شده:

این نوع از سوئیچ های شبکه به شما امنیت و انعطاف پذیری بیشتری می­دهند، شما می­توانید آنها را متناسب با شبکه خود تنظیم و پیکربندی کنید. به همین دلیل این سوئیچ ها با بهبود عملکرد یک شبکه محلی این امکان را برای کاربر فراهم می کنند تا سفارشی سازی شوند. این سوئیچ­ ها معمولا در شبکه های سازمانی و مراکز داده استفاده می شود. مقیاس پذیری این سوئیچ ­ها باعث رشد فضای شبکه ها می­شود. با توجه به اینکه این سوئیچ­ ها می توانند سرعت شبکه و استفاده از منابع را بهینه کنند و سرپرستان منابع را با استفاده از رابط خط فرمان مدیریت کنند، بنابراین برای راه اندازی و اجرا به دانش پیشرفته ای نیاز است. بیشترین سوئیچ های مدیریت شده عبارتند از: سوئیچ 10 گیگابایتی اترنت، سوئیچ 40 گیگابایتی اترنت و سوئیچ 100 گیگابایتی.
 

سوئیچ های هوشمند یا ترکیبی:

سوئیچ های هوشمند را می توان گفت تا حدودی یک سوئیچ شبکه مدیریت شده هستند، به این دلیل که عملکردهایی مانند کیفیت خدمات (QoS) و VLANرا به کاربر ارائه می دهد، البته این نوع از سوئیچ ها قابلیت های محدودی دارند که می توان از طریق اینترنت به آن دسترسی داشت. رابط کاربری این نوع از سوئیچ ها از سوئیچ های مدیریت شده ساده­‌تر است. بنابراین، راه اندازی و اجرای آن نیاز به دانش پیشرفته ندارد و معمولا مورد توجه شرکت های میان رده قرار می گیرد. به عبارت دیگر سوئیچ های هوشمند به شما این امکان را می دهند تا پورت­ها را پیکربندی کنید و شبکه مجازی راه اندازی کنید اما دسترسی از راه دور برای مدیریت مشکلات شبکه را نخواهید داشت. این نوع سوئیچ ­ها معمولا برای تلفن هایVoIP ،VLAN های کوچک، شرکت های میان رده، گروه های کاری مانند آزمایشگاهها و سایر اماکن مشابه مناسب هستند.
 


سوئیچ شبکه چگونه کار می کند؟

هنگامی که دستگاه به سوئیچ شبکه متصل شود، سوئیچ آدرس کنترل دسترسی رسانه (MAC) خود را یادداشت می کند و با استفاده از کدی که در کارت شبکه وجود دارد به کابل اترنت متصل می شود. سوئیچ شبکه با استفاده از آدرس MAC تعیین می كند كه بسته های خروجی دستگاه متصل شده از كجا ارسال می شوند و بسته های ورودی را به كجا تحویل دهد. بنابراین آدرس MAC دستگاه را به عنوان آدرس IP دستگاه مشخص می کند که با گذشت زمان ممکن است، تغییر کند. وقتی دستگاهی داده ای را به دستگاه دیگری می فرستد، وارد سوئیچ می شود و سوئیچ هدر آن را می خواند تا مشخص كند با آن چه كار كند. برای کاهش احتمال برخورد همزمان ترافیک شبکه به یک سوئیچ و یک دستگاه متصل، سوئیچ ها عملکردی را ارائه می دهند که در آن بسته هایی که از یک دستگاه عبور می کنند به پهنای باند کامل سوئیچ دسترسی دارند. برای درک این مفهوم، دو نفر را که در حال صحبت با تلفن همراه هستند را در مقابل واکی تاکی در نظر بگیرید. برای اینکه ترافیک از یک زیر شبکه به زیر شبکه دیگر برسد، باید بین سوئیچ ها عبور کند و این با قابلیت مسیریابی تعبیه شده در سوئیچ ها میسر می شود.
 

مقایسه سوئیچ شبکه با هاب


هاب شبکه نیز مانند سوئیچ­ها می توانند چندین دستگاه را به منظور به اشتراک گذاری منابع، بهم متصل کنند اما تفاوت اصلی بین هاب و سوئیچ در این است که هاب­ها داده های دریافتی از یک دستگاه متصل را به تمام دستگاههای متصل به هاب ارسال می کنند. سوئیچ ها داده های دریافتی را به گونه ای هدایت می کنند که فقط به دستگاهی که مخاطب قرار گرفته ارسال شود.
از آنجاییکه هاب ها داده های دریافتی را بین تمام دستگاه­ها پخش می کنند، هر چه تعداد دستگاهها بیشتر شود پهنای باند نیز محدودتر خواهد شد، اما سوئیچ ها ترافیکی را که برای دستگاه های موجود در همان بخش LAN تعیین شده است فیلتر می کنند. به دلیل این هوش، سوئیچ ها از منابع پردازشی خود و همچنین از پهنای باند شبکه استفاده بهینه تری می کنند.
 

مقایسه سوئیچ شبکه با روتر

معمولا افراد سوئیچ شبکه را با روتر اشتباه می گیرند. درسته که هر دو روی اتصال دستگاهها به یکدیگر متمرکز هستند ولی هدف آنها با هم فرق دارد. روترها برای اتصال شبکه به شبکه های دیگر استفاده می شوند، بدین معنی که می توانند هدایت اطلاعات را علاوه بردستگاههای شبکه محلی، به شبکه های دیگر نیز انجام دهند. یک راه ساده برای بیان تفاوت بین سوئیچ ها و روترها، در نظر گرفتن تفاوت LAN ها و WANها است. دستگاههای متصل به یک شبکه از طریق سوئیچ شبکه به یکدیگر متصل می شوند و در مقابل شبکه ها از طریق روتر ها به شبکه های دیگر (شبکه های محلی دیگر و یا شبکه جهانی اینترنت) متصل می شوند. به عنوان مثال می توانید این مسیر را به خاطر بسپارید: اینترنت> روتر> سوئیچ> هاب> دستگاه


کاربرد سوئیچ شبکه در دوربین های مداربسته

در حال حاضر دوربین های مداربسته ای که در بازار موجود هستند، سه نوع دارند: دیجیتال، آنالوگ و تحت شبکه IP
دوربین های مداربسته تحت شبکه، مدیریت و تجمیع تصاویر بین دوربین مداربسته IP و NVR بر عهده سوئیچ شبکه است. تصاویر دوربین مداربسته تحت شبکه از طریق کابل شبکه به سوئیچ منتقل می شود، سپس سوئیچ این تصاویر را به دستگاه NVR منتقل می کند.

همچنین از دیگر کاربردهای سوئیچ های شبکه در دوربین مداربسته این است که سوئیچ شبکه می تواند با استفاده از ویژگی POE، به تغذیه دوربین مداربسته بپردازد. در آنصورت برای روشن کردن دوربین نیازی به کابل برق مستقل نیست. البته در نظر داشته باشید که زمانی می توانید از این قابلیت بهره مند شوید که سوئیچ شبکه POE داشته باشید.  
 
برای انتخاب و خرید برخی از بهترین سوئیچ شبکه موجود در بازار، با قیمت های مناسب، پیشنهاد می کنیم به صفحات مربوطه در سایت فروشگاه تک رایان مراجعه نمایید.
در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر با کارشناسان ما تماس حاصل فرمائید.
 










 
منبع خبر : دپارتمان فنی تک رایان
  • 19 تیر 1400
  • َAghasi - Admin
  • 797

نظر شما درباره این کالا

دیگران را با نوشتن نقد، بررسی و نظرات خود راهنمایی کنید.
لطفا پیش از ارسال نظر یا نقد و بررسی، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:
  • فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید. بهتر است از فضای خالی (Space) بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.
  • نظرات و نقد و بررسی خود را براساس تجربه و استفاده‌ی عملی و با دقت به نکات فنی ارسال کنید؛ بدون تعصب ، مزایا و معایب را بازگو کنید.
  • به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.
  • از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

طراحی سایت : رسانه گستر © 2002 - 2025