پاور چیست و چگونه کار می کند؟

پاور یا منبع تغذیه یکی از اجزای قطعات اصلی کامپیوتر است که داخل کیس قرار می گیرد که می توان آن را به عنوان یکی از حیاتی­ترین اجزای کامپیوتر دانست. بدون آن، کامپیوتر فقط یک جعبه بی فایده و پر از پلاستیک و فلز است. اگر تا به حال در مورد نحوه کار یک منبع تغذیه سوالی در ذهنتان داشتید، ما به شما پیشنهاد می کنیم این مقاله را از دست ندهید.
 

منبع تغذیه چیست؟

پاور یا منبع تغذیه را با منبع برق اشتباه نگیرید. پاور وظیفه تامین برق تمام قطعات کامپیوتر را به عهده دارد. در یک رایانه شخصی (PC)، منبع تغذیه جعبه فلزی است که معمولا در پشت کیس کامپیوتر قرار می گیرد. منبع تغذیه معمولا از قسمت پشت کیس کامپیوتر بسیاری از سیستم­ها قابل مشاهده است زیرا حاوی مخزن سیم برق و فن خنک کننده است. منبع تغذیه، که اغلب به عنوان "منبع تغذیه سوئیچینگ" شناخته می شود، از فن آوری سوئیچ برای تبدیل ورودی AC به ولتاژ پایین­تر DC استفاده می کنند. بدین معنی که منبع تغذیه خط جریان متناوب یا همان برق شهری (AC)را از خانه شما به جریان مستقیم (DC) مورد نیاز رایانه شخصی تبدیل می کند.

 ولتاژهای معمول ارائه شده عبارتند از:
  3.3ولت
 5 ولت
12 ولت

 


منبع تغذیه چه کاری انجام می دهد؟

تغییر ولتاژ اولین وظیفه منبع تغذیه است. منبع برق شهری بدون توجه به نوع دستگاهی که باید از آن استفاده کند، یک خروجی ثابت دارد. برای جلوگیری از اضافه بار و ایجاد آسیب به دستگاه، منبع تغذیه ولتاژ را تغییر می دهد که این تغییر برای مطابقت با نیازهای دستگاه شامل پایین آوردن ولتاژ و گاهی بالا بردن ولتاژ می شود.
اگر منبع تغذیه مقدار زیادی برق برساند، دستگاه به شدت آسیب خواهد دید، اما اگر منبع تغذیه ولتاژ کافی نداشته باشد، سیستم آن طور که باید نمی تواند کار کند. بنابراین تغییر انرژی وظیفه اصلی منبع تغذیه است که در صورتی که پاور شما به درستی کار نکند می تواند باعث آسیب و خرابی سایر قطعات کامپیوتر شود.
 
برای انتخاب و خرید جدیدترین مدل های منبع تغذیه (پاور) موجود در بازار، با مناسبترین قیمت، پیشنهاد می کنیم به صفحات مربوطه در سایت فروشگاه تک رایان مراجعه نمایید.
 

اجزای منبع تغذیه و عملکرد آنها

منبع تغذیه اساسی از چندین قسمت تشکیل شده است. این اجزاء کمک می کنند تا ولتاژ تغییر یابد:
 

ترانسفورماتور:
ترانسفورماتور، ولتاژ ورودی به دستگاه را به سطح ولتاژ خروجی مورد نیاز تغییر می دهد. این ولتاژ ها ممکن است افزایش یا کاهش یابند. به طور معمول، ولتاژ DC مورد نیاز بسیار کمتر از ولتاژ ورودی AC از منبع اصلی برق است.

یکسو کننده:
یکسو کننده، برای تبدیل برق ورودی از AC بهDC ، منبع تغذیه از یکسوساز استفاده می کند که ممکن است نیمه موج، تمام موج یا پل باشد.

فیلتر:
وقتی برق AC به DC تغییر می کند، هنوز موج های مشخصی دارد که نیاز به هموار سازی دارند. فیلتر امواج را کاملاً صاف و صاف نمی کند، اما به میزان قابل توجهی آنها را کاهش می دهد.

رگولاتور:
یک رگولاتور ولتاژهای موج دار باقی مانده توسط فیلتر را کاهش می دهد، تا از وجود هر ولتاژ اضافی یا افت ولتاژی که می تواند به دستگاه های متصل به منبع تغذیه آسیب برساند ایمن بماند.
 

استاندارد سازی منبع تغذیه

به مرور زمان، حداقل شش منبع تغذیه استاندارد مختلف برای کامپیوتر های خانگی تولید شده اند. یکی از آنها منبع تغذیه مبتنی بر ATX است که بدان معنی است که منبع تغذیه دارای مشخصات فیزیکی متناسب با یک مورد استاندارد ATX و ویژگی­های الکتریکی برای کار با مادربرد ATX است. کابل های پاور از اتصالات استاندارد و کلید دار استفاده می کند تا از اتصالات اشتباه جلوگیری کند.
 
APM که مخفف عبارت Advanced Power Management است، مجموعه ای از پنج حالت مختلف را در سیستم شما ارائه می دهد. این سیستم که توسط مایکروسافت و اینتل ساخته شده است، برای کاربران کامپیوترهای خانگی که مایل به صرفه جویی در مصرف انرژی هستند، مناسب است. برای استفاده از این منبع تغذیه لازم است که تمام اجزای رایانه شامل: سیستم عامل، سیستم ورودی/ خروجی (BIOS)، مادربرد و دستگاه های متصل، همگی باید با APM سازگار باشند تا بتوانند از این ویژگی استفاده کنند.
 

توان منبع تغذیه

یک منبع تغذیه سوئیچینگ 400 وات لزوما از توان تامین برق بیش از 250 وات استفاده نمی کند. اگر شما از تمام اسلات­های موجود در مادربرد یا هر جایگاه درایو موجود در کیس کامپیوترتان استفاده می کنید، ممکن است به منبع تغذیه قوی­تری نیاز داشته باشید. به عنوان مثال اینکه شما یک منبع تغذیه 250 وات داشته باشید در صورتی که دستگاه شما نیاز به داشتن 250 وات برق دارد، ایده ی خوبی نیست. زیرا منبع تغذیه نباید تا 100 درصد ظرفیت آن بارگیری شود.

برخی از مقادیر مصرف برق (وات) برای موارد رایج در یک کامپیوتر خانگی عبارتند از:
 
  • کارت Accelerated Graphics Port (AGP) = 20 تا 30 وات
  • کارت PCI = 5 وات
  • کارت رابط شبکه (NIC) = 4 وات
  • 50X CD-ROM drive = 10 تا 25 وات
  • رم کامپیوتر= 10 تا 128 وات
  • HDD با سرعت 5400RPM = 5 تا 11 وات
  • HDD با سرعت 7200RPM = 5 تا 15 وات
  • مادربرد ( بدون رم و سی پی یو) = 20 تا 30 وات
  • Pentium III = 23.5 تا 30 وات
  • Celeron 300 مگاهرتز = 18 وات
  • Athlon 600 مگاهرتز= 45 وات
 
استانداردهای مطرح برای منبع تغذیه
منبع تغذیه نیز مانند سایر لوازم الکترونیکی از استانداردهایی پیروی می­کند. گرچه این استانداردها در کشورهای مختلف می تواند متفاوت باشد (به عنوان مثال ممکن است کشوری از ولتاژ 110 وات استفاده کند و کشور دیگری از ولتاژ 220 ولت)، اما بسیاری از استانداردهایی که در مورد منبع تغذیه استفاده می شود، مشابه به یکدیگر هستند.
این استانداردها شامل:
CE، UL، CB، TUV، FCC، CSA، BSI، EMI، NKO، VDE، FI، S، N، D، CUL
 
 
پیشرفت های منابع تغذیه
پیشرفت های اخیر مادربرد و چیپست ها به کاربر این امکان را می دهد تا از طریق   BIOS  و یک برنامه نرم افزاری تهیه شده توسط سازنده مادربرد، فن منبع تغذیه را کنترل کنند. همچنین طراحی های جدید کنترل فن این امکان را فراهم کرده اند تا فن با توجه به نیاز خنک کننده، سرعت گردش مورد نیاز را تامین کند.
ممکن است شما نیاز به یک منبع تغذیه دوبل داشته باشید، که این بدین معنی است که از دو منبع تغذیه به طور همزمان برای یک سرور استفاده می کنید. به این روش استفاده از منبع تغذیه، Redundant  می گویند. برخی از رایانه های جدید، خصوصاً آنهایی که برای استفاده به عنوان سرور طراحی شده اند دو یا چند منبع تغذیه در سیستم وجود دارند، یکی منبع تغذیه اصلی و دیگری به عنوان پشتیبان عمل می کند. در صورت خرابی منبع اصلی، بلافاصله منبع پشتیبان شروع به کار می کند و سیستم لحظه ای از کار نمی ایستد.
 
 در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی بیشتر، می توانید با شماره های021-44050773-44050737-44950869   با کارشناسان فروشگاه تک رایان تماس حاصل فرمائید.











 
منبع خبر : دپارتمان فنی تک رایان
  • 18 تیر 1400
  • َAghasi - Admin
  • 6309

نظر شما درباره این کالا

دیگران را با نوشتن نقد، بررسی و نظرات خود راهنمایی کنید.
لطفا پیش از ارسال نظر یا نقد و بررسی، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:
  • فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید. بهتر است از فضای خالی (Space) بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.
  • نظرات و نقد و بررسی خود را براساس تجربه و استفاده‌ی عملی و با دقت به نکات فنی ارسال کنید؛ بدون تعصب ، مزایا و معایب را بازگو کنید.
  • به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.
  • از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

طراحی سایت : رسانه گستر © 2002 - 2025