معرفی مادربرد و راهنمای خرید مختصر و کاربردی

معمولا افراد زمانی که تصمیم به خرید یا ارتقا رایانه شخصی خود را می گیرند، برای انتخاب بهترین کارت گرافیک و CPU و مقدار حافظه رم و برند و اندازه مانیتور، بیشترین توجه و هزینه را صرف می کنند، ولی شاید به مادربرد به قدر شایان، توجه نکنند. مادربرد یکی از قطعات اصلی کامپیوتر است که هر بخشی از رایانه شما به مادربردی که انتخاب می کنید متصل گردیده، و با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. بنابراین مادربرد یکی از مولفه های اصلی است که هنگام خرید باید به آن توجه داشته باشید.
مادربرد که انتخاب می کنید می تواند تعیین کننده ابعاد کیس و سایر قطعات داخل کیس شما باشد، مانند پردازنده. مادربرد نه تنها وظیفه پشتیبانی از پردازنده شما را بر عهده دارد، بلکه قطعه مرکزی است که تمام اجزای دیگر به آن متصل می شوند. همچنین مادربرد مستقیما برق را از منبع تغذیه می گیرد و به طور کارآمد آن را بین تمام اجزای برد توزیع می کند. اگر مادربرد درستی را انتخاب کنید، فضای مناسبی را برای عملکرد بالای سایر قطعات رایانه ایجاد خواهید کرد.

 

 

نکاتی که باید هنگام خرید مادربرد در نظر داشته باشید:

 
سوکت پردازنده
مادربردها حداقل دارای یک سوکت پردازنده هستند که سی پی یو را قادر می سازد تا با سایر قطعات ارتباط برقرار کند. این موارد شامل حافظه(RAM) ، حافظه ذخیره سازی و سایر قطعات قابل نصب می باشد. البته همه مادربردها دارای سوکت نیستند، در سیستم هایی که فضای کمتری دارند، مانند  مینی پی سی ها و بیشتر لپ تاپ ها، پردازنده مرکزی روی مادربرد حین تولید متصل می شود. هنگام انتخاب مادربرد، سوکت پردازنده خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید برد با پردازنده شما سازگار است. سوکت ها متفاوت هستند. اطلاعات مربوط به سوکت را روی جعبه پردازنده یی که انتخاب کردید، مشاهده کنید.
بهترین پردازنده ها را می توانید از دو کمپانی اصلی و تقریبا انحصاری تولید پردازنده به نامهای اینتل یا AMD تهیه نمایید. اما هر پردازنده ای را که خریداری می کنید، مطمئن شوید که سوکت پردازنده با مادربرد موردنظرتان سازگار باشد.
 
اسلات RAM
تعداد اسلات RAM در مادربرد نیز یکی دیگر از مواردی است که باید در نظر داشت. در بیشتر مادربردهای کامپیوترهای خانگی، تعداد استاندارد اسلات RAM چهار عدد است، اما برخی از مادربرد های ارزان تر و مقرون به صرفه نیز وجود دارد که دارای دو اسلات RAM هستند. تا زمانی که بودجه کافی برای خرید یک مادربرد با 4 اسلات را دارید، توصیه می کنیم که با خرید یک مادربرد 2 اسلات خود را محدود نکنید. با این کار می توانید از کیت حافظه فعلی خود در مادربرد استفاده کنید و در عین حال مسیر ارتقا را حفظ کنید. امروزه سازگاری RAM کمتر مشکل ساز است زیرا بیشتر مادربردها با فعال کردن XMP / DOCP در BIOS می توانند از طیف گسترده ای از سرعت حافظه پشتیبانی کنند. با این حال، برای اطمینان خاطر، همیشه بهتر است به مشخصات مادربرد منتخب خود مراجعه کرده و بررسی کنید که آیا سرعت حافظه انتخابی شما توسط مادربرد پشتیبانی می شود یا خیر.

پردازنده شما برای ذخیره اطلاعات در زمانی که رایانه ی شما در حال کار است، به مکانی نیاز دارد که به آن "حافظه دسترسی تصادفی" یا RAM می گویند و امروزه رایانه های شخصی معمولا به حداقل 4 گیگابایت RAM مجهز هستند. میزان RAM مورد نیاز برای رایانه شخصی شما به نحوه استفاده از آن بستگی دارد، به طور معمول برای کاربران میان رده میزان 8 گیگابایت می تواند مفید باشد و همچنین توصیه می کنیم کاربران حرفه ای از میزان 16 گیگابایت یا بیشتر استفاده کنند.
حافظه رم امروزی از طریق اسلات مستطیلی به مادربرد متصل می شود که برای نوع RAM امروزی استفاده شده است: ماژول رم دو خطی یا  DIMMکه مخفف عبارت dual in-line memory module است. تعداد اسلات های DIMM در یک مادربرد تعیین می کند که چه تعداد RAM می توانید اضافه کنید و معمولا از دو تا هشت اسلات متغیر است. شما می توانید هر بار یک ماژول RAM اضافه کنید، اما هنگام نصب RAM در جفت های همسان، عملکرد بهتری را خواهید داشت.
 
 
اسلات توسعه PCIe
Peripheral Component Interconnect Express (PCIe) یک گذرگاه توسعه سریع سریال با سرعت بالا است که درCPU ، چیپست مادربرد یا هر دو قرار دارد. PCIe اجازه می دهد تا دستگاه هایی مانند کارت های گرافیک، SSD، آداپتورهای شبکه، کارت های کنترل کننده RAID و بسیاری از کارت های توسعه دیگر را در اسلات PCIe مادربرد نصب کنید. تجهیزات جانبی یکپارچه موجود در بسیاری از مادربردها از طریق PCIe نیز متصل می شوند.
هرPCIe  شامل تعداد مشخصی از خطوط داده است که به صورت x1, x4, x8, یا  ×16وجود دارند که از بین آنها اسلات هایx4  و X16 پرطرفدارتر هستند. هر خط از دو جفت سیم تشکیل شده است: یکی داده را انتقال می دهد و دیگری داده را دریافت می کند. با پیاده سازی های نسل فعلیPCIe ، یک پیوند PCIe ×1 دارای یک خط داده با نرخ انتقال یک بیت در هر چرخه است. یک خط PCIe la 16، معمولا طولانی ترین شکاف روی مادربرد شما (و همچنین موردی که اغلب برای کارت گرافیک استفاده می شود)، دارای 16 خط داده است که قادر به انتقال حداکثر 16 بیت در هر چرخه است. با این حال، تکرارهای بعدی PCIe امکان دو برابر شدن سرعت داده در هر چرخه ساعت را فراهم می کند. نسل جدید PCIe پهنای باند نسل قبلی را تقریبا دو برابر کرده است و این به معنای عملکرد بهتر دستگاه های PCIe است.
برخی مادربردها دارای اسلات M.2 و PCIe هستند که می توانند از خطوط PCIe بیشتر از آنچه در سیستم عامل موجود است استفاده کنند. به عنوان مثال، ممکن است برخی مادربردها دارای هفت اسلات PCIe x16 باشند که از لحاظ تئوری می توانند از 112 لاین استفاده کنند، اما پردازنده و چیپست ممکن است فقط دارای 48 لاین باشند.
 
 
 اندازه و فرم
مادربردهای رومیزی معمولا در سه اندازه مختلف در بازار موجود هستند که این امکان را به کاربران می دهند تا هنگام انتخاب موارد انعطاف پذیری داشته باشند. برخی از کاربران کیس های کوچک را ترجیح می دهند تا فضای زیادی را اشغال نکند در حالیکه برخی از کاربران مادربردهایی با ویژگی های بیشتر را ترجیح می دهند.

سه فرم رایج مادربرد عبارتند از:

 
 
 ATX: اندازه استاندارد مادربردهای رومیزی ATX است که ابعاد آن 24.4×30.4 سانتیمتر است. معمولا 7 اسلات توسعه (PCI Express) دارد و تقریبا همه مادربردهای ATX حداکثر 8 اسلات RAM دارند. این اندازه رایج ترین است. مادربردهای ATX نیز بیشترین پورت و بیشترین گزینه را برای توسعه دارند.
Micro-ATX: نوع کوچکتر از صفحه های ATX که ابعاد 24.4×24.4 سانتیمتر دارد، بردهای MicroATX معمولا ارزانتر از بردهای ATX هستند و عملکرد بسیار مشابهی را ارائه می دهند. آنها همچنین می توانند 4 اسلات RAM داشته باشند اگرچه بسیاری از بردهای ارزان قیمت فقط 2 اسلات RAM دارند. این مادربردها معمولا دارای 4 اسلات توسعه هستند.
Mini-ITX: این کوچکترین مادربرد رومیزی است و برای ساختهای فوق العاده جمع و جور در موارد کوچک طراحی شده است. ابعاد آن 22.8×19 سانتیمتر است و فقط 1 اسلات PCIe دارد. به دلیل فضای محدود، فقط 2 اسلات DIMM در این برد ها وجود دارد. بعلاوه، این مادربردها، هدر و پورت بسیار کمی دارند.
 
 
به چه پورت هایی نیاز دارید؟
برای اطمینان از اینکه گزینه های اتصال خارجی مد نظر شما وجود داشته باشد، بررسی ورودی و خروجی های مادربرد بسیار مهم است. همچنین بررسی پورت های USB در مادربرد اهمیت ویژه دارد. مثلا با استفاده از رابط هایی از پورتهای اضافی روی برد، پورت های بیشتری را از طریق اتصال پنل جلویی روی کیس PC یا قسمت پنل پشتی اضافه کنید.

 

لیست درگاهها عبارتند از:
USB 3 / USB 3.1 Gen1: این پورت برای وسایل جانبی با سرعت انتقال اطلاعات بالا استفاده می شود.
USB 2: از  USB 3 / 3.1 کندتر است، اما برای کیبورد، موس و سایر دستگاهها مناسب است.
USB 3.1 / 3.2 Gen2: لوازم جانبی زیادی هنوز از این استاندارد استفاده نمی کنند، اما پهنای باند 10 گیگابیت بر ثانیه را ارائه می دهد که دو برابر آن است که با USB 3.1 Gen 1 / USB 3.0 دریافت می کنید. شما اغلب فقط یکی از این درگاه ها را در مادربرد مشاهده خواهید کرد.
USB Type-C: این درگاه ها می توانند با USB 3.1 Gen1 یا USB 3.1 Gen2 سازگار باشند و برای دستگاه های جدیدتر مانند تلفن ها طراحی شده اند. برخی از آنها فقط USB 2.0 هستند و اغلب به عنوان درگاه های Audio USB-C با هدف اتصال هدست های USB-C استفاده می شوند.
HDMI / DisplayPort Video out: فقط درصورتی که قصد استفاده از گرافیک یکپارچه را داشته باشید به این موارد نیاز دارید.
پورت های صوتی: این پورت برای اتصال بلندگوهای آنالوگ یا هدفون و میکروفن و یا بلندگوهای دیجیتال استفاده می شود.
پورت هایPS / 2: با کیبورد و موس های قدیمی سازگار است.
Thunderbolt: یافتن این ویژگی در مادربردها بسیار نادر است، اما برخی از بردها از طریق کارتهای الحاقی اختصاصی از آن پشتیبانی می کنند. سریعترین اتصالات ممکن برای تبادل دیتا را تا حداکثر 40 گیگابیت بر ثانیه فراهم می کند.
 
برای انتخاب و خرید بهترین مادربرد موجود در بازار، با قیمت های مناسب، پیشنهاد می کنیم به صفحه مربوطه در فروشگاه تک رایان مراجعه نمایید.
در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر با کارشناسان ما تماس حاصل فرمائید.












منبع خبر : دپارتمان فنی تک رایان
  • 06 تیر 1400
  • َAghasi - Admin
  • 519

نظر شما درباره این کالا

دیگران را با نوشتن نقد، بررسی و نظرات خود راهنمایی کنید.
لطفا پیش از ارسال نظر یا نقد و بررسی، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:
  • فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید. بهتر است از فضای خالی (Space) بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.
  • نظرات و نقد و بررسی خود را براساس تجربه و استفاده‌ی عملی و با دقت به نکات فنی ارسال کنید؛ بدون تعصب ، مزایا و معایب را بازگو کنید.
  • به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.
  • از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

طراحی سایت : رسانه گستر © 2002 - 2025