راهنمای جامع خرید عینک مخصوص کامپیوتر

اگر شما جزء افرادی هستید که مدت زیادی را در طول شبانه روز صرف استفاده از موبایل یا کامپیوترتان می کنید، و هنگام استفاده از آنها دچار سردرد، سرگیجه یا تاری دید می شوید، به شما پیشنهاد می کنیم این مطلب را مطالعه کنید. ما در این مقاله سعی کرده ایم به چرایی استفاده از عینک های مانیتور و به نکاتی که باید هنگام خرید عینک مخصوص کامپیوتر در نظر داشته باشید، بپردازیم.
 

عینک مخصوص کامپیوتر چیست؟

عینک های مخصوص صفحه نمایش می توانند بخش قابل توجهی از نور آبی پر انرژی را که از صفحه های دارای نور پس زمینه (مانند صفحه نمایش مانیتورها، گوشی هوشمند و تبلت) ساطع می شود، مسدود کنند. عینک های مخصوص مانیتور همچنین می توانند وضوح و تمرکز را در زمینه بینایی شما بهبود ببخشند. در نظر داشته باشید که استفاده از عینک مخصوص کامپیوتر باید با تشخیص و تجویز پزشک صورت پذیرد.
 

نکاتی که باید قبل از خرید عینک مخصوص کامپیوتر در نظر داشته باشیم

امروزه تعداد بسیار زیادی عینک کامپیوتر در بازار موجود است. بنابراین انتخاب بین آنها برای کاربران ممکن است مشکل باشد. بنابراین بهتر است، ابتدا از خود بپرسید که چشمان شما به چه نوع عینکی نیاز دارد. به عنوان مثال، آیا برای شما مهمترین دلیل این است که از چشمان خود در برابر اشعه های مضر محافظت کنید؟ یا اینکه وقتی از صفحه مانیتور خود به صفحه تلفن همراه نگاه می کنید، هنگام رفت و برگشت در تمرکز مشکل دارید؟
عینک های مانیتور به این دلیل اهمیت بالایی دارند که بزرگسالان و کودکان بیشتر وقت خود را صرف تماشا به صفحه نمایش مانیتورها، تلفن های هوشمند و یا تبلت می کنند.
 
 
 محافظت در برابر اشعه های مضر
 
اشعه های ساطع شده توسط رایانه و دستگاه شما شامل نور ماورا بنفش و آبی است (همچنین به آن HEV  یا دید زیاد انرژی نیز می گویند).  اگرچه برخی از اشعه های آبی برای تنظیم چرخه خواب ما مفید هستند، اما اکثر نورهای UV و Blue مضر است. این اشعه ها در کوتاه مدت اثراتی مانند سردرد، خستگی چشم، خارش یا آبریزش چشم، کشیدگی عضلات چشم، خشکی چشم و دید تار را به همراه دارد. همچنین اشعه ماورا بنفش و نور آبی در بلند مدت اثراتی مانند تخریب ماکولا، آب مروارید، بیماری تخریب شبکیه به همراه خواهد داشت. خیره شدن به صفحه ای روشن در شرایط کم نور ممکن است این علائم را تشدید کند. نور آبی همچنین می تواند بر ریتم شبانه روزی تأثیر بگذارد و استفاده از صفحه در شب ممکن است خواب طبیعی و بیداری را مختل کند. بنابراین اگرچه بسیاری از شرکت ها و متخصصان ادعا می کنند که محصولاتشان از بیماری چشم جلوگیری می کند، اما بهترین کار پیشگیری از احتمالات بیماری های متعدد چشم در آینده دور یا نزدیک است.
ممکن است عینک هایی که مخصوص استفاده از صفحه نمایش هستند، از لنزهایی استفاده کنند که از 10٪ تا 90٪ نور آبی را مسدود کنند.  مسدود کردن نور کم ممکن است به طور قابل توجهی خستگی چشم را کاهش ندهد، به ویژه اگر در محیط کار روشنی مشغول به کار باشید. از طرفی هم  لنزهایی که نور آبی را بیش از حد مسدود می کنند، می توانند دیدن صفحه نمایش را دشوارتر کنند، به ویژه هنگامی که در محیطی با نور کم هستید.  اکثر چشم پزشکان برای کاهش خستگی چشم، عینکی را که 50٪ یا بیشتر نور آبی را مسدود کند، توصیه می کنند.

 

دامنه دید خود را بررسی کنید
 دامنه دید نزدیک به هنگام استفاده از رایانه بسیار مهم است. فاصله استاندارد بین چهره کاربر رایانه و صفحه رایانه رومیزی یا لپ تاپ از 20 تا 26 اینچ است. فاصله بین چشم کاربر و دستگاه تلفن همراه مانند تلفن هوشمند یا تبلت احتمالاً کمتر است. فاصله چشم خود را نسبت به صفحه نمایش رایانه چه در خانه و چه در محل کار یا کلاس اندازه گیری کنید تا بهترین لنزها را برای کاهش خستگی چشم و بهبود بهره وری تعیین کنید. عینک های تک دید(single-vision)  یا چند کانونی با عینک های رایانه ای بر دامنه بینایی تاکید دارند.  چشم پزشکان برای کودکان و بزرگسالانی که نیاز به عینک طبی دارند، معمولا عدسی های تک دید را برای افراد تجویز می کنند. عینک های تک دید را برای استفاده رایانه ای، با لنزهایی توصیه می کنند که حدود 60٪ قدرت بزرگنمایی لنزهای مطالعه را تأمین می کنند.
البته با توجه به محیط کار یا تحصیل خود، ممکن است بیشترین بهره را از لنزهای چند کانونی با دامنه ای نزدیک به متوسط ​​یا متوسط ​​تا دور ببرید. عدسی های دو کانونی می توانند دید واضحی را برای فاصله های دور یا نزدیک به وجود بیاورند، اما برای دید میانه مانند هنگامی که از موبایل یا کامپیوتر استفاده می کنید، ممکن است دچار مشکل شوید.  عدسی های سه کانونی که به آنها مولتی فوکال نیز گفته می شود اغلب برای مشکلات بینایی میانه استفاده می شود که عموما برای استفاده از کامپیوتر و موبایل است.
 
عینک مناسب با محیط انتخاب کنید
اگر در محیط کارتان با رایانه کار می کنید، ممکن است لنزهای مختلفی را نسبت به کاربران خانگی یا دانشجویان ترجیح دهید. لنزها را بر اساس درصد نور آبی مسدود شده انتخاب کنید.  لنزهایی که بیش از 50٪ نور آبی را مسدود می کنند ممکن است برای محیط های روشن ترجیح داده شوند و برای محیط های کار با نور کم و غیر مستقیم تاریک باشند و مشکل ایجاد کنند.  لنزهایی که کمتر از 50٪ نور آبی را مسدود می کنند برای محیط های کم نور مناسب هستند، و در محیط های روشن ممکن است فرد را در معرض خستگی چشم و احتمال اختلال در چرخه خواب قرار دهد. همچنین می توان عینک های رایانه ای را با لنزهای رنگی انتخاب کرد. کهربا و زرد رایج ترین رنگ عینک برای استفاده در صفحه هستند، زیرا این سایه ها کنتراست را تقویت می کنند. یک پوشش ضد انعکاس برای محیط هایی که دارای منابع نور فلورسنت یا سایر منابع روشن هستند نیز مفید است. برای کاهش خستگی چشم هنگام استفاده از صفحه، فریم های سازگار با لنزها را انتخاب کنید.
 

لزوم استفاده از عینک های کامپیوتر
 
بین کارشناسان در مورد تاثیر عینک کامپیوتر هنوز بحث وجود دارد. البته آنها معتقدند که تاثیرگذاری عینک های مخصوص به عواملی بستگی دارد که می توان از آن عوامل به موارد زیر اشاره کرد:
  • میزان استفاده از کامپیوتر، گوشی هوشمند و تبلت
  • قدرت و توانایی چشم کاربر
  • شرایط محیط
  • میزان نور محیط
  • عادت های تماشا
اگر شما جزء کاربرانی هستند که مشکلی در بینایی ندارید و در محیطی کار می کنید که شرایط بهینه ای دارد، بنابراین استفاده از عینک های کامپیوتر تاثیر بسزایی برای شما نخواهد داشت و می تواند از نظر ظاهر برای شما تغییری ایجاد کند و یا حتی ممکن است برای شما آزاردهنده نیز باشد.
اما اگر شما جزء کاربرانی هستند که متوجه مشکلات بینایی و عوارض چشمی خود شده اید، به عنوان مثال پس از یک روز کاری احساس سوزش و درد در چشم خود را دارید و یا متوجه تاری دید خود شده اید، بهتر است که از آن به سادگی نگذرید. به خصوص که برخی از افراد در این مواقع برای بهتر دیدن، به سمت صفحه خم می شوند که این مسئله علاوه بر آسیب رساندن به چشم ها مشکلاتی را برای گردن و ستون فقرات فرد به وجود می آورد. بنابراین بهتر است که ابتدا به یک چشم پزشک مراجعه کنید و در صورت تجویز چشم پزشک از عینک های مخصوص کامپیوتر استفاده کنید.
 
برای انتخاب و خرید بهترین  عینک صفحه نمایش موجود در بازار، با قیمت های مناسب، پیشنهاد می کنیم به صفحه مربوطه در فروشگاه تک رایان مراجعه نمایید.
در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر با کارشناسان ما تماس حاصل فرمائید.











 
منبع خبر : دپارتمان فنی تک رایان
  • 26 خرداد 1400
  • َAghasi - Admin
  • 1315

نظر شما درباره این کالا

دیگران را با نوشتن نقد، بررسی و نظرات خود راهنمایی کنید.
لطفا پیش از ارسال نظر یا نقد و بررسی، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:
  • فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید. بهتر است از فضای خالی (Space) بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.
  • نظرات و نقد و بررسی خود را براساس تجربه و استفاده‌ی عملی و با دقت به نکات فنی ارسال کنید؛ بدون تعصب ، مزایا و معایب را بازگو کنید.
  • به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.
  • از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

طراحی سایت : رسانه گستر © 2002 - 2025