تفاوت میان مودم VDSL با ADSL

تقریبا یکسال قبل شرکت مخابرات از اینترنت VDSL در ایران رونمایی کرد، و شروع به ارائه سرویس در برخی از مناطق از کشور نمود. حال ممکن است برای برخی از افراد سوال پیش بیاید که اینترنت ADSL با VDSL چه تفاوتی دارد؟ آیا می توان با مودم ADSL از اینترنت VDSL استفاده کرد؟ مودم VDSL با ADSL چه تفاوتی دارد؟ آیا  VDSLبهتر از ADSL است، یا اصولا چه مزیتهایی دارد؟
برای اینکه بتوانیم درک بهتری از تفاوت مودم VDSL با ADSL داشته باشیم لازم است در مورد تفاوت اینترنت VDSL با ADSL بیشتر بدانیم. به دلیل در دسترس بودن و نرخ مقرون به صرفه، ADSL همچنان پرکاربردترین نوع اتصال به اینترنت در سراسر جهان هستند. VDSL سرعت بسیار بالاتری نسبت به اتصالات ADSL ارائه می دهد و تفاوتهای زیادی بین ADSL و VDSL وجود دارد که در این نوشتار به اهم آنها پرداخته میشود.

 
 
ADSL چیست؟
ADSL مخفف Asymmetric Digital Subscriber Line است. به دلیل قابلیت دسترسی آسان، این متداول ترین نوع باند پهن در ایران است. ADSL یکی از قدیمی ترین سرویس های اینترنت است که با استفاده از خط تلفن و توسط مودم امکان استفاده از اینترنت را برای کاربر فراهم می کند. اتصالADSL  نسبت به سایر اتصالات ارزان تر است زیرا برای اتصال نیازی نیست که سیم کشی یا کابل جداگانه ای داشته باشید و می توانید روی همان خط تلفنی که دارید، اینترنت را متصل کنید.
درست است که اینترنت ADSL مقرون به صرفه است و راه اندازی آن سریع تر و آسان تر انجام می شود ولی سرعت انتقال داده های آن به نسبت پایین است و احتمالا حداکثر سرعت دانلودی که با آن تجربه کردید حدود 24 مگابایت بر ثانیه بوده است. آخرین ADSL که ممکن است با آن آشنایی داشته باشید، +ADSL2 است که برای افرادی است که در مجاورت سوئیچ های مدیریت شده توسط یک سرویس دهنده اینترنت به اینترنت دسترسی پیدا می کنند.

 
VDSL چیست؟
VDSL مخفف عبارت Very-high-bitrate Digital Subscriber Line است که چند برابر ADSL سرعت بالاتری دارد و از فناوری جدیدی استفاده می کند. VDSL می تواند تجربه کاربری بهتری را به کاربران ارائه می دهد. فناوری VDSL از همان خط مشترک دیجیتال برای انتقال سیگنال اینترنتی استفاده می کند که اتصال آن توسط یک گره نوری در نزدیکی محل کاربر صورت می گیرد. این گره نوری توسط کابلهای فیبر نوری به ISP متصل می شود. تفاوت بین اینترنت ADSL با اینترنت VDSL به طور خلاصه به شرح زیر است:

اینترنت ADSL ارزان تر از اینترنت VDSL است.
نصب و راه اندازی اینترنت ADSL  آسان تر از اینترنت VDSL است.
برای اتصال اینترنت VDSL از کابل فیبر نوری استفاده می شود ولی در اینترنت ADSL  از کابل مسی استفاده می شود.
اینترنت VDSL سرعت بالاتری نسبت به اینترنت ADSL دارد
 
تفاوت مودم ADSL با مودم VDSL
ابتدا به خاطر داشته باشید که با مودم های ADSL نمی توانید به اینترنت VDSL متصل شوید.
مودم ADSL و مودم VDSL از نظر شکل و طراحی مشابه یکدیگر هستند و هر دو براساس اینترنت DSL عرضه می شوند. اما استاندارد این مودم ها با هم متفاوت است.

پهنای باند
مودم ADSL بر مبنای فناوری قدیمی DSL تولید می شود و حداکثر سرعت 24 مگابایت بر ثانیه را به کاربر ارائه می دهد. اما مودم VDSL با استفاده از فناوری جدید DSL تولید می شود و از پهنای باند 56 مگابایت بر ثانیه پشتیبانی میکند و از نظر تئوری سرعتی حدود 300 مگابایت بر ثانیه را می تواند برای کاربر فراهم کنند که این به معنی 6 برابر سرعت بیشتر نسبت به مودم های ADSL است.
 
قیمت
قیمت مودم های VDSL بیشتر از مودم های ADSL است و همچنین هزینه راه اندازی سرویس اینترنت VDSL نیز نسبت به اینترنت ADSL بیشتر است.
 
سازگاری
هر مودم VDSL می تواند از استانداردهای مودم ADSL پشتیبانی کند ولی مودم های ADSL امکان پشتیبانی از استانداردهای مودم VDSL را ندارند. به همین علت شرکت های تولید کننده سعی کرده اند تا مودم های ADSL/VDSL را به بازار عرضه کنند.
 
در حال حاضر در ایران ارائه اینترنت VDSL با محدودیت هایی مواجه است و معمولا شرکت ها و سازمان ها از این اینترنت استفاده می کنند. ولی بشکل روزافزون و بیشتر توسط شرکت مخابرات ایران، استفاده از اینترنت VDSL نیز رو به گسترش است.
 
برای انتخاب و خرید برخی از بهترین مودم ها موجود در بازار، با قیمت های مناسب، پیشنهاد می کنیم به صفحات مربوطه در سایت فروشگاه تک رایان مراجعه نمایید.
در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر با کارشناسان ما تماس حاصل فرمائید.










 
منبع خبر : دپارتمان فنی تک رایان
  • 23 اسفند 1399
  • َAghasi - Admin
  • 808

نظر شما درباره این کالا

دیگران را با نوشتن نقد، بررسی و نظرات خود راهنمایی کنید.
لطفا پیش از ارسال نظر یا نقد و بررسی، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:
  • فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید. بهتر است از فضای خالی (Space) بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.
  • نظرات و نقد و بررسی خود را براساس تجربه و استفاده‌ی عملی و با دقت به نکات فنی ارسال کنید؛ بدون تعصب ، مزایا و معایب را بازگو کنید.
  • به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.
  • از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

طراحی سایت : رسانه گستر © 2002 - 2025