بررسی تفاوت مودم و روتر

دنیای شبکه به سرعت در حال پیشرفت است و تجهیزات فیزیکی آن پیچیده تر می شود. اگر شما از کاربرانی هستید که با تجهیزات شبکه آشنایی دارید، احتمالا با دستگاههایی مانند مودم، روتر، اکسس پوینت و ... آشنا هستید. اما ممکن است برای برخی از کاربران سوال پیش بیاید که چه تفاوتی بین مودم و روتر وجود دارد؟ آگاهی از تفاوت های بین مودم و روتر و کاربردشان برای کاربران هنگام انتخاب و خرید بسیار مفید خواهد بود.
 

 
مودم چیست و چه کاربردی دارد؟
نام مودم از دو کلمه (demodulation) و (modulation) برگرفته است. مودم دستگاهی است که سیگنال های آنالوگ ارسال شده از طریق خطوط تلفن، کابل های کواکسیال، یا انواع دیگر سیم کشی ها را به سیگنال های دیجیتالی ترجمه می کند که کامپیوتر شما می تواند آنها را درک کند و همچنین بالعکس عمل می کند و اطلاعات دیجیتالی را از رایانه شما به سیگنالهای آنالوگ تبدیل می کند که می توانند از طریق سیم منتقل شوند. با این کار دستگاه های شما می توانند از طریق اینترنت داده ارسال و دریافت کنند.
به طور خلاصه، مودم را می توان به عنوان پل ارتباطی داده های دیجیتال و آنالوگ دانست.
معمولا مودم ها دارای سه پورت هستند که یکی به خط تلفن، یکی به روتر یا رایانه و دیگری به منبع تغذیه متصل می شود. مودم های قدیمی از طریق خطوط تلفن به اینترنت وصل می شدند، در حالی که مودم های جدید از اتصالات کابل یا فیبر نوری استفاده می کنند. همچنین مودم ها حداقل یک درگاه اترنت برای اتصال به روتر یا رایانه دارند.
 
انواع مودم ها
 
مودم :ADSL
از رایج ترین و عمومی ترین مودم هایی که عموم کاربران نیز با آن آشنا هستند مودم های ADSL هستند. ADSL مخفف عبارت Asymmetric Digital Subscriber Line است که مفهوم خط مشترک دیجیتال نامتقارن را می رساند. کاربران مودم ADSL از طریق پورت تلفن به شبکه و سرویس دهنده اینترنت متصل می شوند. در این مدل مودم انتقال داده ها از دو طریق صورت می گیرد: با سیم که از طریق پورت LAN صورت می گیرد و بی سیم که توسط فناوری وای فای صورت می گیرد.
در نوع مودم با سیم تک پورت فقط یک دستگاه می تواند به مودم متصل شود و مودم فقط به آن دستگاه سرویس می دهد، از مزایای این مودم عدم هک شدن مودم یا سواستفاده توسط سایر افراد است. اما از معایب این مودم نیز میتوان به همین مورد اشاره کرد که شما نمی توانید از طریق سایر دستگاهها به مودم خود متصل شوید.
مودم وای فای یا مودم بی سیم یکی از بهترین انواع مودم است که از طریق شبکه محلی بی سیم فعال است و چند دستگاه به طور همزمان می توانند به آن متصل شوند. این مدل پرطرفدار و پرفروش ترین نوع مودم ADSL می باشد.

 
مودم GSM / GPRS یا اصطلاحا سیم کارت خور:
 

 
این نوع مودم ها با نام های مودم همراه و یا مودم جیبی نیز شناخته می شوند و از طریق سیم کارت یکی از اپراتورهای فعال تلفن های همراه فعال هستند و دارنده این مودم می تواند اینترنت را با دیگران نیز به اشتراک بگذارد. همچنین از این مودم برای دوربین های مداربسته نیز استفاده می کنند. این مدل مودم، عمدتا بشکل اتصال Wifi با دستگاههای دیگر متصل و تبادل دیتا اینترنت را انجام می دهد.
 
مودم :VDSL
این نوع از مودم ها عملکردی مشابه با مودم های ADSL دارند با این تفاوت که انتقال داده ها در این مدل مودم از طریق فیبر نوری انجام می شود و با بهره گیری از این فناوری پهنای باند و سرعت اینترنت بیشتر از مودم ADSL است. اما متاسفانه این فناوری در ایران داراب پشتیبانی و پوشش محدودی می باشد.
 
 
روتر چیست و چه کاربردی دارد؟
روتر، قطعه ای از سخت افزار شبکه است که امکان برقراری ارتباط بین دستگاههای یک فضا (مانند منازل یا دفتر کار) را فراهم می کند. روتر وظیفه دارد که اینترنت دریافتی از مودم را میان چند دستگاه تقسیم کند و آن را مدیریت کند. به طور خلاصه مودم وظیفه فراهم کردن اینترنت را دارد و روتر وظیفه تقسیم کردن روتر میان دستگاهها را دارد. البته از طریق روتر کامپیوتر و دستگاهها می توانند اطلاعات داخل خود را نیر با یکدیگر به اشتراک بگذراند.
روترها دارای چند پورت هستند که هر یک از این پورت ها به یک LAN متصل هستند. روتر ها کنترل کننده و هدایت گر بسته های داده هستند به عنوان مثال همانطور که هر هواپیما یک مقصد مشخص را در یک مسیر مشخص طی می کند، هر بسته داده نیز باید تا حد امکان با کارایی به مقصد هدایت شود. به همان روشی که یک کنترل کننده ترافیک هوایی اطمینان حاصل می کند که هواپیماها بدون اینکه گم شوند یا دچار اختلال در مسیر شود، به مقصد برسد یک روتر به هدایت بسته های داده به آدرس IP مقصد کمک می کند.
اکثر روترها توسط شرکتهایی مانندTp-Link, Tenda, Linksys, 3Com, Belkin, D-Link, Motorola, TRENDnet, و Cisco تولید می شوند و البته برندهای دیگری نیز در این زمینه فعالیت می کنند.

 
چرا روترها لازم هستند؟
روتر در مقایسه با سایر دستگاه های شبکه مانند هاب، سوییچ و ... توانایی بیشتری دارد، زیرا این دستگاه ها فقط قادر به اجرای کارکرد اساسی شبکه هستند. به عنوان مثال، هاب یک دستگاه شبکه اصلی است که عمدتا برای انتقال داده ها بین دستگاه های متصل استفاده می شود، اما با انتقال داده نمی تواند چیزی را تجزیه و تحلیل یا تغییر دهد. از طرف دیگر، روتر توانایی تجزیه و تحلیل و اصلاح داده ها را هنگام انتقال آنها از طریق شبکه دارد و می تواند آنها را به شبکه دیگری بفرستد. به عنوان مثال، به طور کلی، روترها امکان به اشتراک گذاری یک اتصال شبکه بین چندین دستگاه را دارند.
 
مودم-روتر چیست؟
بسیاری از کمپانی ها برای راحتی کاربران مودم و روتر را با هم ترکیب کردند و دستگاه به نام مودم-روتر را تولید کردند. مودم-روتر از ترکیب قابلیت های مودم و روتر استفاده می کند و فضای کمتری را اشغال می کنند. امروزه معمولا مودم های خانگی مودم-روتر هستند تا هم از عملکرد مودم بهره مند شوند و هم از روتر (عملکرد سوئیچ) بهره می برند، البته در مورد شرکت ها این مسئله متفاوت است و معمولا شرکتها از دو دستگاه مودم و روتر استفاده می کنند. یکی از مشکلات مودم-روتر ها در این است که اگر یک بخش دستگاه دچار خرابی شود، نمیتوان به تنهایی آن را تعمیر کرد و کل دستگاه به طور کامل باید تعمیر شود. این دستگاه دارای یک پورت DSL و چند پورت LAN و آنتن وای فای هستند. یک مودم-روتر خط DSL را به اتصال اترنت تبدیل کرده و شبکه بی سیم را مستقیما به اشتراک می گذارد.
 
برای انتخاب و خرید برخی از بهترین مودم های ADSL و مودم های همراه موجود در بازار، با قیمت های مناسب، پیشنهاد می کنیم به صفحات مربوطه در سایت فروشگاه تک رایان مراجعه نمایید.
در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر با کارشناسان ما تماس حاصل فرمائید.


 
منبع خبر : دپارتمان فنی تک رایان
  • 12 اسفند 1399
  • َAghasi - Admin
  • 684

نظر شما درباره این کالا

دیگران را با نوشتن نقد، بررسی و نظرات خود راهنمایی کنید.
لطفا پیش از ارسال نظر یا نقد و بررسی، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:
  • فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید. بهتر است از فضای خالی (Space) بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.
  • نظرات و نقد و بررسی خود را براساس تجربه و استفاده‌ی عملی و با دقت به نکات فنی ارسال کنید؛ بدون تعصب ، مزایا و معایب را بازگو کنید.
  • به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.
  • از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

طراحی سایت : رسانه گستر © 2002 - 2025