نسل بعدی تراشه‌های اینتل با معماری سه‌بعدی ساخته می‌شوند +تصاویر

با توجه به آن که دیگر چینش ترانزیستور‌ها در یک تراشه کارساز نیست و ما به پایان عصر قانون مور "Moore's Law" نزدیک می‌شویم، تنها راه برای شرکت‌ها این حوزه، پیدا کردن روش‌های جدید در ساخت تراشه‌ها است.
 

قانون مور چیست؟

نام قانون مور از نام کاشف آن گوردن مور برداشته شده است. او در سال 1965 در مقاله‌ای اعلام کرد که با بررسی بر روی روند رشد تراشه‌‌ها دریافته است که تعداد ترانزیستور‌هایی که در یک تراشه با ابعاد ثابت به کار می‌رود هر دو سال، دو برابر می‌شود. در واقع شرکت‌ها هر سال می‌توانند دو برابر دو سال گذشته خود در یک تراشه ترانزیستور بسازند. از آن به بعد این نظریه تبدیل به یک قانون شد و تاکنون ادامه داشت، اما حالا به دلیل تعداد بسیار زیاد ترانزیستور‌ها در یک تراشه، دیگر این معماری به اشباع رسیده و شرکت‌ها به دنبال معماری جدید برای ساخت تراشه‌ها هستند.
 

فناوری


در این میان شرکت اینتل در حال بررسی طراحی عمودی تراشه‌هاست. این روش به معنای واقعی، ذات اصلی طراحی یک تراشه سه‌ بعدی و البته معمای اعلامیه اخیر اینتل است: «تولید اولین تراشه به معماری سه‌ بعدی (مانند پردازنده یا تراشه گرافیکی) اجازه می‌دهد تا تراشه‌های منطقی انباشته شوند (روی‌هم قرار گیرند). در ضمن این تنها یک پروژه درازمدت نیست.» اینتل ادعا کرده که اولین تراشه "Foveros" را نیمه دوم سال آینده خواهیم دید.

قبلا طراحی سه‌ بعدی انباشته شده را با پهنای بالا در کارت گرافیک‌هایی مانند AMD's R9 Fury X دیده بودیم. جالب است که طراحی این تراشه توسط Raja Koduri رئیس پیشین بخش گرافیک درAMD  انجام شده که در حال حاضر رهبر بخش مرکزی اینتل و محاسبات بصری شرکت رقیب یعنی اینتل است و با این وجود اعلام شده که قرار نیست در Foveros شاهد یک طراحی تکراری باشیم و اینتل به فکر ایجاد تحولی عظیم در این بخش است.

اینتل اعلام کرده این معماری به کوچک شدن چیپ‌لت‌ها «chiplets» کمک می‌کند (چیپ‌لت یک بلاک یک‌پارچه مداری است که تعدادی از آن یک تراشه را می‌سازد) که تراشه‌ها منطقی سریع را تعریف می‌کنند و چیز‌هایی مانند قدرت و خروجی-ورودی را مدیریت می‌کند.
 

فناوری


آغاز کار Foveros جذاب به نظر می‌آید. طبق گزارش اینتل قرار است یک عنصر محاسبه‌گر 10 نانومتری (قسمتی که اینتل با مشکلات فراوان آن را تولید کرده) در پایه‌هایی بر روی تراشه اصلی قرار گیرد که معمولاً در دستگاه‌هایی با قدرت پایین استفاده می‌شد. اینتل در حال تولید تراشه‌ای است که در محیط کوچک‌تر دارای قدرت بیشتر و بهره‌وری بالاتر باشد. این شرکت اعلام نکرده که دقیقاً کجا از اولین تراشه Foveros استفاده خواهد کرد اما به نظر می‌رسد تولید آن برای یک دستگاه به شدت باریک و ظریف ایده‌آل باشد.

رقابت شرکت‌های بزرگ سخت‌افزاری همواره پابرجا بوده و دست‌یابی به فناوری برتر از اهداف این شرکت‌ها است، اینتل با تولید چنین تراشه‌ای می‌تواند قدم بزرگی برای آینده خود و آینده این صنعت بردارد، هرچند باید دید واکنش دیگر شرکت‌ها چیست، در حال حاضر باید دید پردازنده Snapdragon جدید کوالکوم برای رایانه‌های شخصی چه ویژگی‌هایی دارد، شاید این محصول بتواند مقابل معماری سه بعدی اینتل خودی نشان دهد.







منبع: yjc.ir

منبع خبر : yjc.ir
  • 02 دی 1397
  • َAghasi - Admin
  • 1361
طراحی سایت : رسانه گستر © 2002 - 2025