راهنمای خرید ذخیره ساز تحت شبکه یا NAS Storage

امروزه با توجه به گسترش کمی و کیفی تولید محتواهای متنوع از جمله تصاویر، ویدئو، پروژه های کاری، موسیقی و ... هر فرد به شکل مستمر در حال استفاده و نیازمند بیش از پیش فضای ذخیره سازی اطلاعات است.
در حوزه کسب و کارها نیز همین نیاز، به شکل بسیار گسترده و حساس تر وجود دارد و به شکل مستمر در حال افزایش کمی و کیفی است. نیاز به ذخیره سازی و اشتراک اطلاعات سازمان ها و بنگاه های تجاری کوچک، نیاز به تهیه نسخه های پشتیبان، سرعت بالای دسترسی اطلاعات، , ... برخی از نیازهای رایج، در مقیاس سازمانی و تجاری است.
ذخیره سازهای تحت شبکه، فضاهای ذخیره سازی اطلاعات ابری (cloud storage) و یا هاردهای اکسترنال (برای کاربردهای خانگی) از راهکارهای مهم و شاخص این امر هستند که ما در این نوشتار، به راهنمای خرید خلاصه و مختصر یک ذخیره ساز تحت شبکه می پردازیم.
 

 

1-NAS باسیم (wired) یا بی سیم (wireless):

ذخیره کننده های بی سیم (Wireless NAS)، به دلیل کندتر بودن و کاهش ظرفیت نوشتن و خواندن اطلاعات، بیشتر مناسب کارکردهای خانگی و شخصی هستند و به ندرت در نیازهای میان رده یا رده سازمانی استفاده می شوند.

مثلا برای ذخیره سازی فیلم و عکس های یک خانواده و اشتراک آنها توسط دستگاه های مختلف در منزل و داشتن نسخه پشتیبان اطلاعات، استفاده از NASهای بی سیم مناسب هستند. ضمن اینکه در چنین حالتی دستگاه را که معمولا حجم بزرگی هم دارد، میتوان درهرجایی از منزل و دور از دید قرارداد.
 


 



 






2-ظرفیت های سخت افزاری CPU و RAM و پورتهای اتصال:

در مدلهای خانگی معمولا یک NAS با یک هسته CPU و 1GB RAM میتواند مناسب باشد، همچنین قابلیت RAID و پورت LAN منفرد و امکان اتصال (Wireless) Wi-Fi را نیز داشته باشد.
ولی در کاربردهای میان رده (تجاری متوسط) یا سازمانی، بسته به میزان فشاری که از نظر حجم اطلاعات رد و بدل شده و تعدد سیستم هایی که در لحظه به دستگاه متصل هستند و مدیریت نرم افزاری که باید NAS انجام دهد، دستگاه میتواند دارای دو تا چهار پردازنده با قدرتهای مختلف و چندین گیگابایت RAM و حافظه فلش باشد. مثلا از دو یا چهار پورت شبکه LAN، برخوردار باشد که قابلیت Port Trunking را نیز در اختیار قرار می دهد. این قابلیت هم سرعت استفاده از LAN را بسیار افزایش می دهد و هم در صورت اختلال یا خرابی یکی، دیگری به کار خود ادامه داده و روند کار متوقف نمی شود. تعداد و نوع پورت های USB دستگاه هم می تواند حائز اهمیت باشد. رابط اتصال NAS میتواند SATA3 یا M.2 باشد که در حالت دوم به دلیل سرعت بسیار بالا فقط با ذخیره کننده های SSD امکان استفاده دارد و معمولا بواسطه یک رابط و اسلات PCI-E به دستگاه های استفاده کننده متصل می شود.
تشخیص نیاز دقیق سازمان یا بنگاه تجاری، حتما توسط کارشناس و یا مشاوره حرفه ای امکان پذیر میشود و در غیر این صورت ممکن است نیاز سازمان به درستی برآورد نشود و مجبور به هزینه مجدد بشوند، و یا هزینه گزاف بی دلیل بپردازند.
ضمنا یک پورت پرسرعت و کارآمد که داشتن آن میتواند مورد توجه قرارگیرد، پورت Thunderbolt است.

 

3-سیستم عامل (OS) دستگاه:

برای مصارف خانگی معمولا از سیستم عامل Linux یا Windows و یا سیستم عامل همسان و سازگار با محصولات Apple میتوان استفاده کرد. عمدتا این دستگاه ها با پایه Linux طراحی شده اند ولی قابلیت های نرم افزاری متعددی برای استفاده از App های اندرویدی و IOS و یا کار با سیستم عامل های مختلف و بخصوص ویندوز را دارند.
در مصارف میان رده و سازمانی از سیستم عاملهای مختلف، ولی عمدتا از سیستم عاملهای سورس باز، مثل Linux بهره گرفته میشود که توسط تیمهای نرم افزاری هر شرکت بهینه سازی و تکمیل میشوند و هرکدام متناسب با امکانات سخت افزاری خود، یکسری قابلیت های ویژه نرم افزاری را در اختیار مصرف کننده قرار میدهند.

 

4-ظرفیت ذخیره سازی مورد نیاز:

برای مصارف خانگی معمولا NAS هایی با یک کشو یا درگاه (BAY) میتواند کفایت کند، و یا اگر نیاز به RAID کردن اطلاعات برای داشتن نسخه پشتیبان همزمان باشد و حجم اطلاعات زیاد باشد، نهایتا .4Bay
ضمن اینکه آیا میخواهیم از ذخیره کننده های مغناطیسی (HDD) 3.5 اینچی استفاده کنیم؟ یا از SSD ها و یا به شکل تلفیقی؟ پاسخ این سوال نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. مثلا برای سرعت دسترسی بالا ولی حجم کمتر میتوان از SSD استفاده کرد ولی اگر حجم اطلاعات زیاد است و بودجه محدود، حتما باید به سراغ H.D.D و کشوهای پشتیبانی کننده متناسب آن رفت. درمورد حجم مورد نیاز هم که یک محاسبه کارشناسی برای یک خرید سازمانی یا یک محاسبه ساده برای یک خرید خانگی، میتواند براحتی انجام شود. فقط در این بخش در نظر گرفتن نوع تکنولوژی RAID استفاده شده بسیار حائز اهمیت است و میتواند حجم اولیه محاسبه شده مورد نیاز را به دو یا چند برابر افزایش دهد.
مثلا برای یک بک آپ گیری ساده با تکنولوژی RAID1 به دو برابر ذخیره کننده کاملا قرینه نیاز است.
 

5-NAS یا SAN؟

این تفاوت، یک تفاوت کاملا تخصصی و نرم افزاری است و فقط برای مصارف سازمانی و میان رده میتواند جای سوال باشد. چرا که یک کاربر خانگی ساده قاعدتا باید یک NAS خریداری کند.
سیستم NAS بر مبنی پروتکل های فایل محور (File Level Protocol) کار میکنند به این معنی که این سیستم عامل خود دستگاه NAS هست که در سطح فایل و با استانداردهای موجود در جابجائی فایلها مثل پروتکلCIFS  یا NFS کار میکنند و مدیریت و امنیت انتقال اطلاعات منطبق و متناسب با این پروتکل ها و توسط خود دستگاه انجام می پذیرد ولی SANها یک سطح پایین تر و در سطح بلوک های اطلاعاتی (Block Level Access) اطلاعات را مدیریت و منتقل میکنند و در این حالت دستگاه های متصل شونده هستند که این مدیریت را انجام می دهند، نه سیستم عامل خود ذخیره ساز. SAN ها مثلا با استفاده از پروتکل های Fibre Channel یا iSCSI کارمیکنند که بکمک متخصصین نرم افزار، انعطاف و امنیت مناسبی برای تنظیمات خاص و تخصصی دارند. در این حالت هم تبادل اطلاعات سریعتر خواهد بود و هم امن تر، هم از نظر مکانیزم انتقال دیتا بسیار منعطف تر البته این دو استاندارد و نوع ذخیره ساز، میتوانند بصورت ترکیبی متناسب با نیاز سازمان نیز بکار روند.


 

 

6-تکنولوژی RAID:

همانطور که اجمالا در بخش "4" توضیح داده شد، استفاده یا عدم استفاده و یا نوع تکنولوژی RAID مورد نظر را حتما از قبل در نظر گرفته و از اینکه دستگاه آن را پشتیبانی می کند، مطمئن شوید. مثلا اگر از تکنولوژی های متنوع RAID مثل RAID 6 یا RAID 50/60 و ... استفاده می کنید، امکان بهره مندی از آنها را نیز چک کنید.
 

7-سایر فن آوری و آپشن های مورد نیاز و نکات تکمیلی:

قابلیت های متعددی وجود دارند که بسته به نیاز کاربر ممکن است حیاتی و مورد نیاز بوده و یا اصلا به کار نیایند. ولی این امکانات، هزینه خرید دستگاه را می توانند، تغییر دهند و یا اصولا اگر در خرید به آنها توجه کافی نشود، حین استفاده، امکان بهره بردن از یکسری کاربردها را نخواهید داشت.
مثلا اگر میخواهید از یک سرویس ذخیره سازی ابری به عنوان مثال Microsoft Azure سود ببرید، حتما دقت کنید که آیا دستگاه شما سازگار با آن هست یا خیر؟
از همه مهمتر به Desktop یا Rackmount بودن دستگاه هم قبل از هر چیز، توجه داشته باشید. در مصارف خانگی عمدتا مدلهای دسکتاپ و در غیر ازآن عمدتا از حالت رک مونت استفاده میگردد.

برخی ممکن است بخواهند کارت گرافیک قوی و کارآمدی روی NAS نصب کنند، مثلا از گروه تولیدات ،AMD چک کنید که آیا دستگاه مورد نظر می تواند از آنها پشتیبانی کند؟ یا بعنوان مثال آیا شکاف PCIe 3.0 در دستگاه وجود دارد؟
آیا اگر درگاه سریع SFP را نیاز دارید، روی دستگاه تعبیه شده است؟ اگر امنیت فیزیکی مورد نیاز هست، آیا امکان زدن قفل روی درگاه های دستگاه برای عدم سرقت هاردها وجود دارد؟ آیا USB نسخه3.0  را پشتیبانی می کند؟

اگر مصرف برق یا میزان تولید صدا برای شما مهم است، به اعداد اعلامی معیار هر یک توسط شرکت سازنده توجه کنید. اگر به بک آپ گیری سریع و راحت نیاز دارید، داشتن قابلیت USB One Touch Copy میتواند کار را تسهیل کند.
امکانات نرم افزاری و کنترلی از طریق اینترنت را که دستگاه پشتیبانی می کند را نیز در نظر داشته باشید.
به تعداد Bayهایی که الان و یا در آینده نیاز دارید توجه کنید، امروزه تا 30 Bay هم دستگاه وجود دارد.
آیا نیاز به خروجی صوتی و تصویری با کیفیت از دستگاه دارید؟ پس داشتن پورت HDMI و همینطور خروجی و ورودی های صوتی را نیز چک کنید.
قابلیت اشتراک گذاری اطلاعات Hybrid نیز توسط همه دستگاه ها پشتیبانی نمی شود.
و نهایتا ابعاد و وزن دستگاه هم ممکن است در شرایطی قابل توجه و تعیین کننده باشد.
امیدواریم این راهنمای خرید کمکی به انتخاب بهتر، دقیق و بهینه تر شما کرده باشد.

برای مشاهده قیمت روز و خرید انواع ذخیره ساز در سایت تک رایان، اینجا کلیک کنید.










 
منبع خبر : دپارتمان فنی تک رایان
  • 13 مرداد 1398
  • Mehdi Farhadi - Admin
  • 1921

نظر شما درباره این کالا

دیگران را با نوشتن نقد، بررسی و نظرات خود راهنمایی کنید.
لطفا پیش از ارسال نظر یا نقد و بررسی، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:
  • فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید. بهتر است از فضای خالی (Space) بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.
  • نظرات و نقد و بررسی خود را براساس تجربه و استفاده‌ی عملی و با دقت به نکات فنی ارسال کنید؛ بدون تعصب ، مزایا و معایب را بازگو کنید.
  • به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.
  • از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

طراحی سایت : رسانه گستر © 2002 - 2025